Lånecykel

Lånecykel fotograferad framför Arvika station.

Långt till jobbet eller skolan från stationen eller en tid att passa? Nu blir det enklare för dig som vill resa hållbart hela vägen fram. Från och med den 2 september går det nämligen att låna cyklar på stationerna i Karlstad och i Arvika.

Cyklarna, som lånas via appen MOQO, är ett pilotprojekt som testar nya kombinerade sätt att resa. Det är Region Värmland Kollektivtrafik tillsammans med Karlstads kommun och Arvika kommun som nu lanserar tjänsten inom interregprojektet Stronger Combined.

För att låna en cykel behöver du:

  1. Ladda ner appen MOQO och skapa ett konto – det kan ta ett tag för appen att ladda och hitta din position.
  2. Skanna QR-koden som finns på cykeln eller sök upp en ledig cykel för att boka.
  3. Skriv i vilka tider som du tänkt använda cykeln. Det är möjligt att låna cyklen upp till 24 timmar.
  4. Du kan pausa bokningen, detta gör du genom att klicka på “stopover” – “confirm”
  5. Justera din bokning genom att gå till “adjust booking time” .
  6. Återlämna cykeln där du hämtade den (Centralstation i Karlstad eller Arvika station) och välj “end booking” i appen.

Vill du ha mer guidning? Ladda ner vår manual för hur du bokar en cykel i appen här.

Gul cykel som är parkerad framför ett vattendrag.

FAQ

Var hittar jag cyklarna?
Du hittar våra cyklar på Centralstationen i Karlstad och på  Arvika station. De är gula och har skyltar som det står “Låna mig” på. Cyklarna finns på en tydligt markerad cykelparkering, där du både lämnar och hämtar din cykel. På cykelns styre hittar du numret.

Hur länge är det möjligt att låna cykeln?
Det finns en tidsgräns på 24 timmar.

Vem kan använda cyklarna?
Alla som vill kan använda sig av tjänsten.

Vad kostar det att låna en cykel?
Det är helt kostnadsfritt att använda cyklarna och använda appen.

Var hittar jag appen?
Appen heter MOQO, den finna att ladda ner här:

iPhone: https://apps.apple.com/se/app/moqo/id1385011262
Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=de.moqo.work  

För att kunna boka cyklarna behöver bluetooth vara igång på mobilen.

Varför är appen på engelska?
Lånecyklarna är en del av ett internationellt projekt, Stronger Combined, och tjänsten är en form av pilottest för att just testa denna form av mobilitet. Därav av är den störta delen av appen på engelska, men med vissa inslag av svenska. Efter testperioden kan det bli aktuellt att bygga upp en egen app för denna tjänst.

Kan jag förboka en cykel?
Ja, det finns två sätt att boka cykeln på. Det ena sättet är att hitta en ledig cykel via appen där skriver du i vilken tid du vill hämta upp cykeln och när du vill lämna tillbaka den. Det andra alternativet är att skanna QR koden som finns på styret på cykeln och skriver i hur länge du vill använda det.

Hur ofta kan jag använda cyklarna?
Du får använda lånecyklarna hur ofta du vill och så länge det finns några lediga.

Det krånglar med cykeln, vart kan jag vända mig med hjälp?
För felanmälan, till exempel lås som inte fungerar, punktering eller skadegörelse kan du anmäla det direkt i appen.

Du kan också kontakta Värmlandstrafiks kundcenter på 0771-32 32 00, måndag-fredag 7-19, lördag-söndag 10-17. Vill du hellre besöka oss finns vi på Busstationen, Drottninggatan 43 ( öppet måndag-fredag 7-20, lördag-söndag 10-17).

 

Kontakta oss

Har du andra frågor, synpunkter eller funderingar om tjänsten? Välkommen att höra av dig till oss:

Sebastian Tay Hannebo, projektledare
sebastian.tay-hannebo@regionvarmland.se

 

Läs mer om projektet Stronger Combined 

 

Du hittar även information om projektet här:

https://northsearegion.eu/stronger-combined/

https://www.regionvarmland.se/om-regionen/Ovrigt/stronger-combined/

 

 

 


Skriv ut sida