Till startsidan

Webbutiken

I webbutiken kan du fylla på ditt resekort med reskassa eller periodbiljett och kolla saldo. Om du registrerar ditt kort kan du spärra kortnumret om du skulle tappa bort det och du har då dessutom tappa-bort-garanti.

Två webbutiker

Varumärkena Värmlandstrafik och Karlstadsbuss blev i december 2022 ett och samma varumärke – Värmlandstrafik, men det finns fortfarande två olika webbutiker beroende på vilket resekort du har. Du väljer butik nedan.

Har du något av dessa kort

Bild på nya resekortet och det gamla Värmlandstrafiks resekort

Har du detta kort

Bild på ett äldre resekort

Så här registrerar du nytt konto:

  1. Gå in i Webbutiken.
  2. Klicka på registrera.
  3. Skapa nytt konto genom att fylla i dina uppgifter och kryssa i om du vill ha e-post vid varje köp och betalning. (Alla personuppgifter och kontouppgifter sparas enligt personuppgiftslagen).
  4. Ett aktiveringsmejl skickas nu till din e-postadress.
  5. Klicka på länken i aktiveringsmejlet och du kommer direkt till webbutiken.
  6. Klart, nu är du medlem och kan registrera ditt resekort så att du kan ladda på reskassa eller period på nätet.

 

Du betalar dina köp i webbutiken med bankkort.

Registrerat resekort = Tappa-bort-garanti

Det finns flera fördelar med att skapa ett konto och registrera resekortet i webbutiken. Dels kan du registrera upp till fem resekort på ett konto vilket gör att du kan ladda reskassa och perioder och kolla saldo på hela familjens resekort.

Du kan också spärra resekortet ifall det skulle tappas bort. Och bäst av allt, du har tappa-bort-garanti. Det betyder att du, efter att ha spärrat kortnumret och pratat med vårt kundcenter, inom tre dagar kan få innehållet från det spärrade kortet överflyttat till ett nytt resekort.

Ladda kvällen före

När du köper fyller på ditt resekort genom webbutiken dröjer det några timmar innan uppdateringen når alla fordon och annan utrustning som kan ladda ned de nya biljetterna eller reskassan till ditt resekort.

Ladda därför ditt resekort genom webbutiken innan kl 18.00 för att säkert kunna använda den köpta biljetten eller reskassan morgonen efter.

Om saldot inte stämmer

Saldot i webbutiken uppdateras oftast över natten. Därför kan det verka som om saldot inte stämmer. Gör du en kortkontroll vid en utomhusautomat, vid ett biljettombud eller i en buss så är det vad som står på kvittot som är det rätta. Då görs läsningen direkt från kortet.

Kommer du till fel webbutik

Om du inte hittar ditt kort kan det hända att du har hamnat på fel webbutik (just nu finns en webbutik för Värmlandstrafik och en för gamla Karlstadsbuss). Öppna alltid webbutiken via länkarna på denna sida för att säkerställa att rätt webbutik öppnas.

Du kan också prova att byta webbläsare eller rensa webbläsarens historik och cookies. Vi delar även webbutiken med flera andra trafikorganisatörer i branschen och det händer ibland att du som användare slussas till fel webbutik.

Information om hur vi hanterar dina personuppgifter

De personuppgifter du lämnar till oss behöver vi för inloggning, köp av periodbiljett eller reskassa samt säkring av ägandet av resekortet. Köphistorik sparas enligt bokföringslagen. Vi hanterar dina uppgifter med stöd av gällande dataskyddslagstiftning och den lagliga grunden om samtycke. Samtycket kan närsomhelst återkallas genom att du tar bort ditt konto. Här kan du läsa mer om hur vi behandlar dina personuppgifter.

Ingen direktbetalning

1 december 2022 upphörde möjligheten att betala genom direktbetalning via Swedbank. Swedbank hade valt att inte längre erbjuda denna tjänst.

Sidan uppdaterad

Hjälpte sidan dig?