Tillfälligt längre köer vid telefonbokning

Värmlandstrafiks beställningscentral har precis börjat jobba i ett helt nytt beställnings- och trafikplaneringssystem för servicetrafiken. Det innebär just nu att vi har ett extra högt bokningstryck och att det är längre kötider än normalt för dig som ringer och bokar servicetrafik, alltså färdtjänst, sjukresor och anropsstyrda resor.

För att vi ska kunna ge dig den bästa servicen ber vi dig att vänta med att boka resor som ligger mer än en vecka fram i tiden.

Vi är många som jobbar hårt för att allt ska fungera så smidigt som möjligt från start. Men, som med alla större förändringar, kan det ta lite tid innan allt sitter på plats.

Vi hoppas på din förståelse – och tackar redan nu för ditt tålamod medan vi ställer om för framtiden.

Till startsidan
Start /Res med oss /Sjukresor och färdtjänst /Riksfärdtjänst Värmland

Riksfärdtjänst Värmland

  • Riksfärdtjänst är till för dig som har en varaktig funktionsnedsättning och som planerar att resa utanför det vanliga färdtjänstområdet (Värmlands län plus tre mil in i angränsande län). Syftet med din resa ska vara rekreation, fritidsverksamhet eller enskild angelägenhet som till exempel att hälsa på släkt eller vänner.

Ansök om resa med riksfärdtjänst

Innan du kan resa med riksfärdtjänst behöver du göra en ansökan hos din färdtjänsthandläggare på Region Värmland, det gör du inför varje resa.

Ansök via e-tjänst

Fyll i ansökningsformuläret (e-tjänst)

Ansök via pappersblankett

När du fyllt i din blankett skickar du den till:

Region Värmland
Färdtjänsten
Lagergrens gata 7A
652 14 Karlstad

Frågor om din riksfärdtjänst?

Har du frågor om riksfärdtjänst? Då kan du ringa våra färdtjänsthandläggare på 0771-32 32 00, menyval 3, eller mejla oss via fardtjanst@varmlandstrafik.se.

Vår telefontid är kl 09.00–12.00, helgfri måndag-fredag.

Nya kontaktuppgifter till färdtjänsthandläggarna från 1 maj

Telefon: 010-48 47 150
E-post: fardtjansten@regionvarmland.se

Resan

När din ansökan om riksfärdtjänst har beviljats hjälper din handläggare dig med bokning av resa. Du kan resa i hela Sverige, dock utanför det ordinarie färdtjänstområdet som utgörs av Värmlands län plus tre mil in i angränsande län. Du betalar en egenavgift för resan.

Få hjälp att boka resa

För mer information ring våra färdtjänsthandläggare på Region Värmland. Se kontaktuppgifter ovan.

Om du har ett generellt tillstånd ringer du själv och bokar i god tid innan avresa. Mer information hittar du i ditt beslut.

Avboka resan

Om du behöver avboka din resa ringer du direkt till beställningscentralen för riksfärdtjänst, Riksfärdtjänsten Sverige AB, senast dagen före avresa

Telefonnummer: 016-15 05 50

Öppettider: Måndag till fredag 08.00–17.00.

Helgjour (ej bokning) nås på: 016-15 05 58
Öppettider: Helg 08.00–17.00, lunchstängt 12.00-13.00.

Om du skulle missa att avboka resan, eller om du gör det för sent, debiteras du en avgift.

Regler om riksfärdtjänst

Ansökan om resa med riksfärdtjänst kan beviljas dig som:

  • Har en funktionsnedsättning, under en period om minst sex månader, som kräver att du måste åka på ett dyrare sätt än andra. Till exempel att du måste ha med dig en person som hjälper dig under resan.
  • Planerar en resa som syftar till rekreation eller fritidsverksamhet, till exempel att hälsa på släkt eller vänner.

Resa med riksfärdtjänst beviljas inte:

  • Om du planerar en resa med ändamål såsom arbete eller utbildning, sjukvård, rehabilitering eller undersökning som är offentligt finansierad.
  • Om resan av någon anledning bekostas av stat, kommun, region eller företag.
  • Om du redan gjort en resa och ansöker om tillstånd retroaktivt.

Det är Region Värmland och kollektivtrafikmyndigheten som handlägger ansökan och som tar beslut om riksfärdtjänst enligt Lag om riksfärdtjänst (1997:735) (riksdagen.se). Region Värmland är kollektivtrafikmyndighet i Värmland och har av kommunerna fått ansvar för riksfärdtjänsten.

Ansökan ska göras minst 15 arbetsdagar (tre veckor) innan resan ska genomföras. Vid storhelg (jul och nyår) ska ansökan göras minst 25 arbetsdagar (fem veckor) innan resan. 

Om du ofta åker till en och samma adress kan du ansöka om ett generellt tillstånd till fasta adresser. Då beviljas du ett antal resor under en begränsad period, exempelvis sex månader eller ett år. Det innebär att du inte behöver ansöka skriftligt inför varje resa utan att du istället ringer och bokar resa.

Ansök om generell riksfärdtjänst

Blankett, Ansökan om generell riksfärdtjänst (pdf) Pdf, 75 kB.

Det är handläggare på kollektivtrafikmyndigheten som beslutar om tillstånd. Senast tre veckor efter att din ansökan kommit in ska beslut vara fattat och meddelat (skriftligt) till den sökande.

Om du inte är nöjd med beslutet kan du göra en överklagan enligt förvaltningslagen.

Beroende på vart du ska resa och vad du klarar kan du få resa med olika typer av färdmedel. Hänsyn till kostnad för resan tas också alltid i val av färdsätt och beslut tas oftast enligt denna prioritering:

  • Om du med hjälp av ledsagare kan resa med den allmänna kollektivtrafiken (buss, båt, flyg, tåg eller servicelinje) beviljas du i första hand detta färdsätt.
  • I andra hand beviljas du en kombination av resor med personbil och allmän kollektivtrafik med ledsagare.
  • I tredje hand beviljas du att resa med enbart personbil eller specialfordon.

Resorna i riksfärdtjänsten samplaneras vilket innebär att du samåker med andra när detta är möjligt. Detta kan påverka din resa, både när det kommer till färdväg och tid för resa.

  • Färdvägen kan påverkas av dina medpassagerares resa. Det betyder att du inte alltid får resa den närmaste vägen till ditt resmål.
  • Samåkning kan också påverka avresetiden. Du kan få resa både senare och tidigare än du önskat och avresetiden kan bli justerad med upp till sex timmar. Under jul och nyår kan dock avresetiden justeras ytterligare då efterfrågan på resor är extra stor då.

Du får ta med dig max två väskor på resan. Bagaget får inte vara så stort att det tar upp yta för övriga platser i fordonet. Eventuella hjälpmedel som behövs under själva resan är undantaget från denna regel.

I samband med din resa ingår kostnadsfri service med kringtjänster. Det kan till exempel handla om hjälp av föraren med bagage eller med hämtning eller lämning inne i bostaden. Det här är en service som får lov att ta max fem minuter och du beställer den av föraren i samband med din resa.

Trappklättring kan beviljas på folkbokföringsadressen. Detta görs vid ansökan om riksfärdtjänst.

Du får ta med dig ditt personliga hjälpmedel som beviljats för resan. På grund av trafiksäkerhetsaspekter är det tyvärr inte möjligt att ta med alla typer av hjälpmedel.

Du som har riksfärdtjänst kan få beviljat att ta med dig en ledsagare på resan. För detta krävs ett beslut av din färdtjänsthandläggare. Behovet av ledsagare ska vara knutet till själva resan och inte till vilken hjälp du behöver för vistelsen vid resmålet.

Ledsagare beviljas i första hand för resor med allmänna kommunikationer. Endast i undantagsfall beviljas ledsagare för resa som görs med personbil eller specialfordon. Den som själv är beviljad färdtjänst eller riksfärdtjänst får inte vara ledsagare.

När detta är beviljat gäller följande:

  • Du skaffar själv en ledsagare som kan hjälpa dig under resan.
  • Ledsagaren reser i sällskap med dig och stiger på och av på samma adresser som du gör.
  • Ledsagaren reser helt kostnadsfritt.
  • Om du har svårighet att skaffa ledsagare är inte detta skäl nog för att du ska beviljas ett annat och dyrare färdsätt, till exempel personbil.

Du som beviljats riksfärdtjänst får ta med en (1) medresenär på resan. Finns egna barn under tolv år kan fler medresenärer förekomma.

Medresenären betalar ordinarie biljettpris vid resa med allmänna kommunikationer såsom tåg, flyg eller båt.

Vid resa med personbil eller specialfordon betalar medresenären enligt priser för riksfärdtjänst.

Det ska framgå i ansökan att sällskapsdjur, ledar- eller servicehund ska medfölja på resa.

Vid resa med allmänna kommunikationer får djur medfölja enligt de regler som gäller hos respektive trafikföretag.

Vid resa med personbil eller specialfordon får du ta med dig en ledar-/servicehund eller sällskapsdjur utan extra kostnad.

Din avresetid kan dock komma att justeras (utöver regelverket) med hänsyn tagen till eventuella allergiproblem hos andra resenärer.

Detta gäller under resan:

  • Du ansvarar själv för all hantering av ditt djur samt ser till att inte djuret förorsakar skada eller obehag under resan.
  • Mindre djur ska alltid transporteras i väska eller bur.
  • Större hundar ska transporteras i kombi eller transportbur i större fordon.
  • Resenärer som medtar sällskapsdjur, ledar- och servicehundar ska kunna resa tillsammans med andra resenärer.

Vid förseningar med servicetrafik gäller vår förseningsersättning. Här kan du läsa om hur du ansöker om förseningsersättning för din sjukresa eller färdtjänstresa.

Mer om förseningsersättning inom servicetrafiken

Priser riksfärdtjänst

Om ansökan beviljas så betalar du en egenavgift för resan och kommunen den resterande kostnaden. Egenavgiften, som beslutas av regeringen, ska motsvara normala reskostnader med allmänna färdmedel och beräknas efter vägavståndet i kilometer.

Kostnader för resor med riksfärdtjänst


Vägavstånd i kilometer

Egenavgift i kronor

Under 26 år och studerande

0 - 100

105

74

101- 125

130

91

126 - 150

165

116

151 - 175

195

137

176 - 200

220

154

201 - 225

255

179

226 - 250

275

193

251 - 275

300

210

276 - 300

320

224

301 - 350

370

259

351 - 400

420

294

401 - 450

455

319

451 - 500

480

336

501 - 600

535

375

601 - 750

600

420

751 - 1000

655

459

1001 - 1250

680

476

1251 - 1500

700

490

1501 och längre

755

529

Du som beviljats riksfärdtjänst med allmänna kommunikationer behöver inte betala något i samband med resan, istället får du en faktura på egenavgiften efter genomförd resa.

Du som beviljats riksfärdtjänst med bil eller specialfordon betalar egenavgiften direkt till föraren i samband med resan.

Sidan uppdaterad

Hjälpte sidan dig?