Till startsidan
Start /Nyhetsarkiv /Tuff period för tågtrafiken på Fryksdalsbanan
Ett gult och silvrigt Itino-tåg kör fram på Fryksdalsbanan i vacker natur. Tåget är omgivet av gräs och vatten.

Tuff period för tågtrafiken på Fryksdalsbanan

Tågtrafiken på Fryksdalsbanan går nu igenom en tuff period med både banarbeten och återkommande fordonsproblem, vilket har lett till inställda avgångar och prövade tågresenärer. Därför arbetar Värmlandstrafik med flera insatser för att förbättra situationen och skapa en mer stabil trafik – bland annat planeras att ta in ett reservtåg som förstärkning.

– Vi befinner oss i en besvärlig situation där flera olyckliga omständigheter sammanfallit. Sedan i vintras har två av våra tåg haft större tekniska fel, och nyligen drabbades ett tredje av en älgolycka som gjorde att alla hjulaxlar måste bytas. Under flera veckor har vi därför bara haft två tåg i trafik, säger Mattias Bergh, trafikdirektör vid Värmlandstrafik.

Tillfälliga tidtabeller fram till 14 november

För att resenärerna ska kunna planera sina resor gäller tillfälliga tidtabeller med reducerad trafik fram till den 14 november (tidigare 10 november). Tidtabellerna läggs upp kontinuerligt på Värmlandstrafiks webbplats.

Tillfälliga tidtabeller vid planerade banarbeten och reducerad tågtrafik

– Vi hoppas att minst ett av de trasiga tågen ska vara tillbaka i drift under oktober och det andra i november, säger Mattias Bergh.

Banarbeten påverkar trafiken

Flera banarbeten på både Värmlandsbanan och Fryksdalsbanan påverkar också trafiken.

– Banarbetena är viktiga och görs för att vi på sikt ska få en bättre tågtrafik i Fryksdalen och i Värmland, men just nu innebär de tyvärr även inställda avgångar. Att vi inte kommer fram med tågen i hela systemet, har dessutom gjort att vi inte alltid kunnat ta tågen till verkstaden i Kristinehamn för service så ofta som vi behövt, förklarar Mattias Bergh.

Åtgärder för att förbättra situationen

Värmlandstrafik arbetar på flera fronter för att komma till rätta med fordonssituationen:

  • Underhåll och reparationer fortsätter enligt plan, men vissa större reservdelar har lång leveranstid eftersom de behöver tillverkas från grunden.
  • Värmlandstrafik samarbetar med andra regioner som äger Itinotåg för att dela reservdelar och göra gemensamma beställningar.
  • Möjligheterna att hyra in reservtåg utreds.
  • Rutiner för verkstadsarbete och reservdelslager ses över och förbättras.
  • Förutsättningarna för att på sikt byta ut befintliga tåg mot nya utvärderas.

– Våra resenärer har haft tålamod länge, och vi gör allt vi kan för att förbättra situationen, både på kort och lång sikt, säger Mattias Bergh.

Möjligt reservtåg på gång

Kollektivtrafiknämnden har tidigare gett förvaltningen i uppdrag att undersöka möjligheten att hyra in ett eller flera reservtåg – en uppgift som visat sig vara allt annat än enkel, eftersom fordonet måste uppfylla många krav för att kunna trafikera Fryksdalsbanan, inte minst ur ett drift- och underhållsperspektiv.

Hittills har jakten varit resultatlös, men nu finns ett Itinotåg som kan bli aktuellt att hyra. Ärendet om reservtåget ska behandlas i Kollektivtrafiknämnden den 4 november. Om förslaget godkänns kan fordonet tas i trafik från årsskiftet, då alla Värmlandstrafiks fem Itino-tåg ska genomgå tyngre underhåll – ett i taget.

– När underhållen är klara kommer vi att ha betydligt mer robusta tåg i trafik, säger Mattias Bergh.

Fokus även på ersättningstrafiken

Samtidigt arbetar Värmlandstrafik tillsammans med Vy Tåg och Nobina för att förbättra ersättningstrafiken.

– Vi behöver hitta nya lösningar så att bussar snabbt kan ersätta även akut inställda avgångar. Det är en utmaning när det råder både buss- och förarbrist i hela landet. Men vi hoppas att våra resenärer snart ska märka en förbättring både vad gäller bussar och snabbare information, säger Mattias Bergh.

Bakgrund om tågtrafiken på Fryksdalsbanan

  • Fryksdalsbanan (linje 74) trafikeras av Värmlandstrafiks dieseldrivna Itino-tåg. Totalt finns fem stycken.
  • Flera av tågen har haft återkommande tekniska problem sedan 2021.
  • Sedan tidtabellsskiftet i december 2024 kör Värmlandstrafik trafiken med tre tåg i stället för fyra för att öka stabiliteten.
  • Trafikverket planerar att byta ut delar av de gamla skarvspåren på Fryksdalsbanan med start 2026. De nya spåren väntas minska slitaget på fordonen.

Mattias Bergh
Trafikdirektör och tf trafikchef tåg, Värmlandstrafik
mattias.bergh@regionvarmland.se
010-832 83 14

Elisabeth Björk
Regionråd (V) och ordförande i kollektivtrafiknämnden
elisabeth.bjork@regionvarmland.se
076-765 25 89

Sidan uppdaterad

Hjälpte sidan dig?