Till startsidan
Start /Nyhetsarkiv /Många satsningar på järnvägen i Värmland

Observera att nyheten publicerades för över sex månader sedan. Information kan därför helt eller delvis vara inaktuell.

Ett Itinotåg som far fram på Fryksdalsbanan under sommaren.

Under 2026 kommer Trafikverket att börja byta spår på Fryksdalsbanan. Banan sträcker sig mellan Kil och Torsby och arbetet börjar mellan Sunne och Torsby.

Många satsningar på järnvägen i Värmland

Det har nog inte gått någon tågresenär förbi att det arbetats på järnvägarna i Värmland de senaste åren. En del lappningar och lagningar men också en stor del investeringar och satsningar för en bättre tågtrafik i Värmland.

Värmlandsbanan mellan Charlottenberg och Laxå är en av Sveriges mest trafikerade enkelspårsbanor och även små stopp på banan kan påverka tågavgångar under flera timmar framöver. Därför görs det nu, vid sidan av underhåll av järnvägen, många satsningar för att skapa en pålitlig och robust bana.

– Det har varit stökiga år med många banarbeten, inställda avgångar och ersättningstrafik, men resultatet är en mycket bättre bana framöver, där vi kan köra fler och punktligare tåg, säger Per Sidetun som är tågchef på Värmlandstrafik.

Mer om underhållsarbeten i Värmland (trafikverket.se)

Tåg i tid – förbättringar på Värmlandsbanan

Ifjol avslutade Trafikverket ett jättearbete med att byta ut gamla spår på Värmlandsbanan mot en ny modern järnväg. Den sista biten, vid Kristinehamns resecentrum, färdigställdes nu i sommar.

Många av investeringarna på Värmlandsbanan finns inom projektet Tåg i tid, där målet är färre störningar och just fler tåg i tid. Projektet är ett samarbete mellan Karlstads kommun, Region Värmland, Trafikverket och Jernhusen. Inom detta har det byggts mötesspår vid Pråmkanalen i Karlstad och Välsviken och i höst är även mötespåren i Väse klara.

– Eftersom det bara finns plats för ett tåg åt gången på spåret behöver vi många mötesspår. Då kan fler tåg rulla på banan, mötas och köra om varandra, förklarar Per.

Mer om projektet Tåg i tid (trafikverket.se)

Skissbild över framtida Karlstads resecentrum. På bilden visas järnvägsspåren med ny mittplattform och Trädgårdslänken som går över järnvägen.

Skissbild över framtida Karlstads resecentrum. Här ser du de nya tågspåren och mittplattformen samt den nya Trädgårdslänken som länkar samman kollektivtrafiken och Karlstads centrum med Stadsträdgården, Viken och Inre hamn.

Karlstads resecentrum växer fram

Den största satsningen i Tåg i tid-projektet är Karlstads resecentrum. Här byggs just nu ett nav för allt resande, både i Karlstad och Värmland. En ny mittplattform och nya spår byggs för att ge plats åt fler tåg och både stads- och regionbussar kommer att trafikera resecentrumet. Utöver det breddas Vikentunneln och en ny gångbro byggs över järnvägen.

– Snart har vi samlat all vår kollektivtrafik på samma plats. Det kommer att göra det enklare att resa och byta mellan färdsätt, oavsett om du ska till Stockholm eller reser inom Karlstad eller Värmland, säger Per Sidetun.

I början av juli gick bygget av resecentrum in i en ny fas och tågen går nu från den nya mittplattformen. Alla resecentrums funktioner kopplat till tågresande kommer att stå klart runt halvårsskiftet 2026.

Mer om Karlstads resecentrum (karlstad.se)

Spårbyte på Fryksdalsbanan

Under 2026 börjar även en omfattande upprustning av Fryksdalsbanan, som går mellan Kil och Torsby. En efterlängtad och viktig satsning. Banan är idag mycket nedsliten och består av skarvspår som nu ska bytas ut till en helt ny generation spår.

– Nu reser vi på samma gamla spår som Selma Lagerlöf gjorde och det är hög tid att få till nya moderna helsvetsade spår. Det minskar risken för olika typer av spårfel och det blir färre stopp i trafiken på grund av underhållsarbete och solkurvor. Dessutom blir resan tystare och mindre skakig och vi kan gå upp i normal hastighet igen, berättar Per.

Mer om spår- och växelbytet på Fryksdalsbanan (trafikverket.se)

Fler satsningar behövs

En bättre järnväg ökar möjligheterna för invånare i Värmland att kunna bo och jobba där de vill och för företagen att kunna verka och utvecklas här i Värmland. På sikt räcker dock inte de investeringar som görs i Värmland nu.

– Vi på Region Värmland jobbar, tillsammans med många andra regioner och kommuner i stråket, för att få till en snabbare förbindelse mellan Stockholm och Oslo. För att det ska ske behöver regeringen besluta om dubbelspår på Värmlandsbanan och nya järnvägslänkar som kortar resvägen mellan huvudstäderna, menar Per Sidetun.

Oslo-Stockholm 2.55, en bättre förbindelse mellan huvudstäderna

Så jobbar Region Värmland med infrastruktur

Sidan uppdaterad

Hjälpte sidan dig?