Till startsidan
Start /Konferensen Dynamisk trafik
Reportage hero

Konferensen Dynamisk trafik

Vilken plats har dynamisk trafik i kollektivtrafiken – och hur blir den en attraktiv och effektiv lösning? Den 4 till 5 november samlade vi politiker, forskare och tjänstepersoner från hela landet i Karlstad för att hitta vägen framåt. Här är vår dokumentation från konferensen.

Varmt tack till dig som deltog!

Konferensen Dynamisk trafik samlade 150 personer i Karlstad under två fullmatade dagar. Inspiration, samtal och kunskap – Markus Bergman, Lena Thorin och David Widlund på Värmlandstrafik ser tillbaka på en konferens med hög energi och driv.

David Widlund, marknadschef:

– Ett stort tack för det engagemang som alla ni deltagare bidrog med! Det är så mycket som känns rätt i de lösningar vi håller på att jobba med. Många av samtalen och insikterna vittnar om att det här är rätt väg att gå för att lösa flera av utmaningarna som kollektivtrafiken har. Självklart kommer det finnas svårigheter, men med det här engagemanget i hela branschen ser jag väldigt positivt på framtiden.

"Man ska se den här typen av trafik som en del i hela trafiksystemet och inte som en egen box."

Markus Bergman, trafikchef för regiontrafik på Värmlandstrafik håller med.

– Otroligt roligt att intresset var så stort att komma hit till Karlstad. Det visar att dynamisk trafik är ett intressant ämne där vi behöver hitta sätt av att dela med oss av erfarenheter. Jag tar med mig att vi behöver utforska trafikkonceptet mer. Här i Värmland är det tydligt att vi ska jobba vidare med den dynamiska trafiken, men att den behöver se ut på lite olika sätt. Sedan tar jag också med mig att man ska se den här typen av trafik som en del i hela trafiksystemet och inte som en egen box utanför det ordinarie trafiksystemet.

"Jag är oerhört tacksam för dig som deltog på vår konferens med stort engagemang."

Lena Thorin, biträdande trafikdirektör blickar framåt.

– Jag är oerhört tacksam för dig som deltog på vår konferens med stort engagemang och mycket kunskap. Det visar vad mycket vi kan uppnå när vi arbetar tillsammans och vi vill gärna fortsätta arbeta tillsammans med dig för att dynamisk trafik ska bli en värdefull lösning i kollektivtrafiksystemet!

Markus, Lena och David.

Markus Bergman, Lena Thorin och David Widlund på Värmlandstrafik ser positivt på det framtida arbetet med dynamisk trafik.

Om dynamisk trafik

Dynamisk trafik är flexibel busstrafik som du bokar via en app och som körs utan tidtabell och bestämd linjesträckning. Några exempel på platser där trafiken har testats: Säffle, Sunne och Grums (Värmlandstrafik), Svalöv (Skånetrafiken), Ulricehamn, Kinna, Örby och Skene (Skånetrafiken), Mörkö (SL) och Sundsvall (Din tur).

Intervjuer med talare

Forskare, branschföreträdare och politiker – under konferensen stod ett 20-tal föreläsare på scen för att dela med sig av kunskap och erfarenhet. Sex av dem passade vi på att prata med en stund extra.

Dynamiska samtalen – det här landade vi i!

Under dag två delade vi in oss i grupper med olika temadiskussioner. Här är några av insikterna som samlades in efter samtalen.

Resenärsperspektivet

  • Enkelhet är nyckeln – en app, tydliga namn, smidiga bokningar.
  • Viktigt att förstå olika målgrupper och deras behov.
  • Trygghet och användarvänlighet är centrala faktorer.

Nationell samordning och strategi

  • Behov av en gemensam nationell strategi för dynamisk trafik. Samtidigt finns en risk att nationell samordning skapar tröghet – här behövs balans.
  • Standarder för API, datautbyte och gemensamma riktlinjer.

Teknik och integration

  • Behov av en gemensam app och integrerade system (reseplanerare, bokning).
  • Tekniken är inte problemet – juridiska och avtalsmässiga hinder är större.
  • Behov av standardisering av begrepp och funktionalitet.

Ekonomi och upphandling

  • Utmaningar med kostnadsmodeller och långsiktiga avtal.
  • Förslag: betalning per timme istället för per resa.
  • Svårigheter att mäta helheten – bör inkludera samhällsekonomiska effekter.

Samverkan och kultur

  • Stort fokus på samarbete mellan regioner, kommuner och aktörer.
  • Vikten av nätverkande och erfarenhetsutbyte.
  • Mod att testa nya koncept och målgrupper.

Jämlikhet och tillgänglighet

  • Svårigheter att definiera och uppnå jämlikhet i resandet.
  • Dynamisk trafik ses som ett sätt att minska transportfattigdom och öka inkludering.
  • Viktigt att mäta samhällsnytta och mjuka värden (hälsa, social interaktion).
En publik som kollar på värdarna för konferensen

Första dagens valbara pass i sin helhet

Första dagen fick du välja mellan tre seminarium som pågick parallellt. Hade du helst gått på alla? Till dig spelade vi in alla tre seminarium i sin helhet.

Fler tankar efter konferensen? Hör av dig!

Kontakta oss gärna om du har för funderingar eller idéer kring det fortsätta samarbetet kring dynamisk trafik.

Lena Thorin: lena.thorin@regionvarmland.se

David Widlund: david.widlund@regionvarmland.se

Markus Bergman: markus.bergman@regionvarmland.se

Sidan uppdaterad

Hjälpte sidan dig?