Bussklubben
Sveriges första och roligaste skoltrafikapp för barn i Värmland. Nu i Sunne, Grums och Arvika!

Idag har omkring 2 000 skolskjutsberättigade barn i Värmland tillgång till appen Bussklubben. Syftet med appen är att både barn och deras närstående snabbt kan nås med trafikinformation men också att göra resan till skolan roligare. Idag har barn i Sunne, Grums och Arvika tillgång till appen men målet är att lansera den i länets alla kommuner.
Funktioner för både barn och vårdnadshavare
Bussklubben innehåller en rad smarta funktioner så som störningsinformation i notisform, realtidskarta, som visar var bussen är, samt roliga spel och quiz. Som vårdnadshavare får du bland annat tillgång till störningsinformation som berör ditt barns resa och en notis när ditt barn har stigit på och av bussen.
Så får du tillgång till Bussklubben
Gör så här:
- Du som vårdnadshavare loggar in på minasidor.varmlandstrafiken.se. Väl inne klickar du på Skoltrafik och väljer sedan Bussklubben.
- Fyll i formuläret och få en digital QR-kod, som du och ditt barn sedan använder för att låsa upp appen.
- Appen laddar du hem här:
Ladda ner Bussklubben i App Store
Ladda ner Bussklubben i Google Play
Läs mer om Bussklubben
Mer info om Bussklubben hittar du på Bussklubbens webbplats!
Frågor och svar
Var hittar jag Bussklubben appen?
Du laddar ner appen där du vanligtvis laddar ner appar, Google play eller AppStore.
Kostar appen Bussklubben något?
Nej, appen är helt gratis att använda. I nuläget kan skolskjutsberättigade elever och närstående i Sunne, Grums och Arvika ladda ner appen.
Varför finns inte Bussklubben i min kommun?
Målbilden är att alla kommuner i Värmland ska ha Bussklubben i framtiden. Tyvärr kan vi i nuläget inte svara på när Bussklubben kommer finnas tillgänglig i just din kommun.
Jag skulle behöva en ny kod för att logga in på Bussklubben, hur gör jag?
Som närstående måste man scanna en QR-kod ifrån ett barns konto för att få skapa ett nytt närståendekonto och koppla ihop sig med barnet. Mejla supportmejlen om du får problem. Som närstående går det inte att återställa kontot.
Mitt barn har ingen mobil, men jag som närstående skulle gärna vilja ha appen, går det?
Bussklubben är utformad efter att det ska finnas två konton, ett för barnet som åker skolbuss och ett närstående konto. Så att du som närstående kan se när barnet checkar in på hållplatsen och på bussen, samt stiger av.
Men det går som närstående att ha ett konto utan att barnet har ett konto, det finns två alternativ för att ordna det. Antingen så laddar du ner bussklubben och följer instruktionerna som finns på sidan och har ett konto som skolelev. Det andra alternativet är att skaffa ett konto till barnet på en mobil eller ipad (valfri enhet), då kan du som närstående scanna koden som finns i barnets inlogg för att ansluta dig som närstående. Sedan behöver inte barnet använda appen för att du som närstående ska kunna få störningsinformation och se bussens position.
När jag som närstående ska skanna QR-koden i som är i mitt barns app står det felaktig kod, hur gör jag då?
Det låter som en bugg, vårt tips är att testa igen. Du kan också testa att radera appen och ladda ner den igen. Om problemet kvarstår mejla oss på support@bussklubben.se så hjälper vi dig.
Mitt barn har ny mobil och behöver ladda ner Bussklubben igen, sparas hens konto då?
Ja, det sparas. Om barnet har en närstående kopplat på sitt konto kan hen återställa kontot genom att scanna en QR-kod som finns på den närståendes profilsida. Om det uppstår krångel med detta mejla support@bussklubben.se så försöker vi att hjälpa till så gott som möjligt.
Mitt barn har ny mobil och ska ladda ner bussklubben igen, behöver jag som närstående skaffa nytt närstående konto?
Nej, det behöver du inte, utan du behöver endast koppla barnets nya konto till ditt närstående konto. Då ser du både barnets nya konto och gamla konto, så vårt tips är att ta bort det gamla kontot.