Till startsidan
Start /Nyhetsarkiv /Förändringar i Värmlandstrafiks servicetrafik 1 maj
Förare hjälper kvinna ombord på servicetrafikfordon

Förändringar i Värmlandstrafiks servicetrafik 1 maj

På torsdag den 1 maj genomför Värmlandstrafik flera förändringar i servicetrafiken – alltså sjukresor och färdtjänst. Då träder nya trafikavtal i kraft, vilket innebär att hela länet får en gemensam färdtjänst, 60 nya specialanpassade fordon sätts i trafik och Värmlandstrafiks beställningscentral blir tillgänglig dygnet runt.
Förändringarna berör cirka 13 procent av alla värmlänningar.

– Det här är en viktig satsning på en mer sammanhållen, effektiv och tillgänglig servicetrafik för hela Värmland, säger Elisabeth Björk(V), kollektivtrafiknämndens ordförande Region Värmland.

En gemensam färdtjänst för hela länet

Med det nya trafikavtalet får alla värmlänningar tillgång till en och samma färdtjänst – även invånare i Karlstads kommun, som tidigare haft en separat lösning.

– Äntligen har alla i Värmland tillgång till samma färdtjänst och utgår från samma regler och priser. Det innebär att Karlstadsborna enklare kan resa med färdtjänst i alla kommuner i länet och att de bokar sin resa direkt via Värmlandstrafik istället för ett externt bokningsbolag, säger Anders Wahlén, servicetrafikchef på Värmlandstrafik.

För färdtjänstbokningar finns nu ett särskilt telefonnummer till Värmlandstrafik: 010‑48 47 100.

Dygnet runt-service

Beställningscentralen i Munkfors kommer från och med 1 maj att vara öppen dygnet runt, alla dagar om året. Det gör det möjligt att boka resor när det passar – även kvällar och nätter.

– Vi tar hem uppdrag som tidigare sköttes av externa bolag till vår beställningscentral i Munkfors och våra egna medarbetare. Det blir en kostnadsbesparing samtidigt som vi får bättre kvalitet och översikt över servicetrafiken dygnet runt, säger Anders Wahlén.

Nytt automatiserat system kan innebära nya resvägar och restider

Samtidigt börjar Värmlandstrafik att arbeta i ett helt nytt automatiserat boknings- och trafikplaneringssystem. Något som kommer att innebära en bättre service för alla de över tusen värmlänningar som ringer och bokar resa varje dag. Systemet kommer också att automatisera stora delar av trafikplaneringen, vilket kan innebära nya sätt att resa för kunderna.

– Det nya systemet kan föreslå andra resvägar än tidigare och samordna fler resor. Resan kan därför se lite annorlunda ut än vad kunderna är vana vid, men sker naturligtvis alltid inom ramen för gällande regelverk, förklarar Anders Wahlén

Under uppstartsperioden kan det förekomma något längre telefonköer eller viss risk för förseningar.

– Vi är många som arbetar för att övergången ska gå så smidigt som möjligt, och vi är väldigt tacksamma för det tålamod våra kunder visar under den här omställningen, säger Anders Wahlén.

60 nya fordon – men välbekanta förare

I samband med att nya trafikavtal börjar gälla i maj kommer ett nytt trafikbolag att börja köra för Värmlandstrafik och 60 nya, specialanpassade fordon sätts i trafik (totalt finns 116 fordon i trafikeringsschemat). Fordonens utformning är anpassad för att möta servicetrafikens behov, och de är lätta att känna igen med sin vita färg och Värmlandstrafiks gula profil.

– Du som reser med oss kommer att möta många bekanta förare i de nya fordonen – de flesta som kör efter 1 maj har kört i vår servicetrafik tidigare, säger Anders Wahlén.

Ett vitt och gult servicetrafikfordon kör på en väg.

Så här ser de 60 nya specialanpassade servicetrafikfordonen ut som börjar rulla i trafik den 1 maj.

Sammanfattning: Det här är nytt från 1 maj

  • En gemensam färdtjänst för hela Värmland
  • Nytt gemensamt regelverk och gemensamma priser i färdtjänsten
  • Nytt telefonnummer till färdtjänsten
  • Dygnet runt-öppet på Värmlandstrafiks beställningscentral
  • Nytt automatiserat boknings- och planeringssystem
  • 60 nya specialanpassade fordon i trafik

Sidan uppdaterad

Hjälpte sidan dig?