Ändringar som träder i kraft under januari
- Morgontåget från Karlstad till Arvika (avg. 04.55) senareläggs med 25 minuter.
- Morgontåget från Charlottenberg till Karlstad (avg. 06.36) senareläggs några minuter. En ytterligare senareläggning är tyvärr inte möjlig i dagsläget. Inför år 2026 planerar Värmlandstrafik att ansöka om en avgång mer anpassad efter gymnasieelevers behov.
- Nytt tåg mellan Charlottenberg och Kil, med anslutning till Karlstad, med avgångstid 08.33 införs när tågomloppen läggs om.
- Kvällståget från Karlstad (avg. 22.10) förlängs och går hela vägen till Charlottenberg.
- Tåget från Arvika till Karlstad (avg. 20.31) utgår för att möjliggöra ovanstående förändringar.
– Vi är tacksamma för de synpunkter vi fått in och det gläder mig att vi trots det utmanande läget lyckats få till några justeringar som gör resandet lite smidigare för våra tågpendlare, säger Elisabeth Björk (V), kollektivtrafiknämndens ordförande i Region Värmland.
Direkttåg från Stockholm
Resenärer i Arvika och Charlottenberg har också efterfrågat en anslutning till SJ:s eftermiddagståg från Stockholm. Detta var inte möjligt att få till i 2025 års tidtabell.
– Det går dock ett tåg från Stockholm till Charlottenberg utan byten klockan 15.55 varje vardag. Det är ett tåg som körs av Vy Tåg, säger Per Sidetun.
Begränsad spårkapacitet – en återkommande utmaning
Utmaningarna på Värmlandsbanan är inte nya.
– För att långsiktigt lösa kapacitetsproblemen krävs en utbyggnad av järnvägen mellan Oslo och Stockholm. Det skulle ge fler tåglägen och förbättra pendlingen samt de nationella och internationella förbindelserna, säger Elisabeth Björk.