Till startsidan

Lära av patienter och närstående med hjälp av analys av inkomna klagomål

Region Värmland analyserar inkomna klagomål och synpunkter på vården från patienter och deras närstående. Deras behov, preferenser och resurser blir en utgångspunkt i utformningen och utvecklingen av hälso- och sjukvården.

Så går det till

  1. Patientnämndsenheten analyserar inkomna klagomål och synpunkter på vården.
  2. Analyserna redovisas sedan till vårdgivaren så att vårdgivaren kan anpassa vården efter patienternas förutsättningar och behov.
  3. Avvikelser rapporteras också till Inspektionen för vård och omsorg (IVO), så att myndigheten kan fullgöra sina skyldigheter.

Analyser från 2024

Analys av klagomål och synpunkter på förlossningsvården

Analysen belyser ärenden, som inkommit under 2024, som avser kvinnans vård i samband med förlossning, eftervård samt vård som ges till följd av problem som uppstått vid tidigare förlossning. Även klagomål på skada på barnet som uppstått under förlossningen är inkluderat.

Analys av klagomål och synpunkter på vården inom analysområde förlossning (pdf) pdf, 321 kB.

Patientens upplevelse av diskriminering

Patientnämnden har analyserat patienters upplevelse av diskriminering under 2024. Klagomål innehållande diskrimineringsmisstanke gäller främst etnisk tillhörighet och ålder. Färre klagomål handlar om könsuttryck och könsidentitet samt sexuella trakasserier.

Patienters upplevelse av diskriminering (pdf) pdf, 265 kB.

Patientnämndens analyser 2024

Allvarlig händelse ur patientens perspektiv

Klagomålen i denna analys har sin grund i patientens upplevelse av att ha fått en vårdskada.

Allvarlig händelse ur patientens perspektiv (pdf) pdf, 232 kB.

Finns det skillnader på klagomål som gäller kvinnor och män?

Fler kvinnor än män söker vård i Region Värmland och har på så vis även fler kontakter med vården och även fler klagomål till patientnämnden. Det betyder inte att kvinnor får sämre vård än män men varje synpunkt är en berättelse om något som varje enskild patient upplevt i kontakt med vården.

Finns det skillnader på klagomål som gäller kvinnor och män? (pdf) pdf, 361 kB.

Tillgänglighetsanalyser

Om du har frågor om analyserna, vill ta del av äldre analyser eller önskar stöd i din hantering av klagomål är du välkommen att kontakta handläggarna på patientnämnsenheten.

E-post: patientnamnden@regionvarmland.se

Sidan uppdaterad

Hjälpte sidan dig?