Regionråden vill ha klartecken för slussarna

Det brådskar med startbesked för slussarna i Trollhätte kanal. Det skriver region­råden Erik Evestam (C) och Stina Höök (M) tillsammans med politiker från Västra Götalands­regionen i ett brev till infrastruktur­ministern i dag. Det är en ny analys av tänkbara besparingar i sluss­bygget som skapar oro för Vänersjöfartens framtid.

Fungerande och ändamålsenliga slussar är avgörande för att Väner­sjöfarten ska kunna fortsätta utan avbrott och dessutom utvecklas. Därför har Region Värmland sedan länge arbetat för att de uttjänta slussarna ska ersättas med nya, när den tekniska livslängden löper ut år 2030.

Trafikverket planerar nu slussbygget, men fick nyligen i uppdrag av regeringen att analysera tänkbara besparingar i projektet och vilka konsekvenser dessa skulle få.

Sparförslag oroar

Regionerna bedömer att flera av sparförslagen är bra, men några ser ut att kunna försämra själva slussningen. Det handlar om enklare system för tömning och fyllning av slussarna, vilket skulle ge längre slusstider för alla och mindre komfort för den som slussar sin fritidsbåt. Ett annat förslag är att avstå från åtgärder för att motverka is i farleden, något som ger besparingar nu men högre driftskostnader längre fram enligt Trafikverkets konsekvens­beskrivning.

– De nya slussarna kommer att bli större och bättre, och vi vill verkligen att projektet får klartecken så snart som möjligt. Men det här är ett mångmiljardprojekt, och att man då överväger blygsamma besparingar som kan försämra vissa funktioner för all framtid, det gör oss oroade, säger Erik Evestam (C), regionala utvecklings­nämndens ordförande.

Skriver till ministern

I ett brev till infrastrukturminister Andreas Carlson skriver nu Erik Evestam och regionala utvecklings­nämndens vice ordförande Stina Höök (M) om vikten av att regeringen tar nästa steg och beslutar att slussarna kan förberedas för byggstart. De skriver tillsammans med ordförande och andre vice ordförande för Västra Götalands­regionens infrastruktur- och kollektivtrafiknämnd, Louise Jeppsson (V) och Angela Fast Torstensson (M). I brevet lyfter de hur avgörande det är för företagen runt Vänern, som är beroende av sjöfarten för att kunna fortsätta transportera gods och exportera varor.

– Det är bra att regeringen vill undersöka möjligheterna att kapa kostnaderna och få kostnadsökningar förklarade. Men besparingar får inte bli kortsiktiga, det viktigaste nu är att säkra och stärka Vänersjöfarten, säger Stina Höök.

Nu hoppas regionråden på ett möte med infrastruktur­ministern för att få möjlighet att diskutera framtiden för Väner­sjöfarten.

– Det är viktiga frågor för många, inte minst ur ett beredskaps­perspektiv. Där är sjöfarten en viktig resurs som kan avlasta våra vägar och järnvägar, men då måste den få rätt förutsättningar att utvecklas. Ett besked om att förbereda för byggstart är en sådan förutsättning, säger Erik Evestam.

Sidan uppdaterad