Tillfälligt längre köer vid telefonbokning

Värmlandstrafiks beställningscentral har precis börjat jobba i ett helt nytt beställnings- och trafikplaneringssystem för servicetrafiken. Det innebär just nu att vi har ett extra högt bokningstryck och att det är längre kötider än normalt för dig som ringer och bokar servicetrafik, alltså färdtjänst, sjukresor och anropsstyrda resor.

För att vi ska kunna ge dig den bästa servicen ber vi dig att vänta med att boka resor som ligger mer än en vecka fram i tiden.

Vi är många som jobbar hårt för att allt ska fungera så smidigt som möjligt från start. Men, som med alla större förändringar, kan det ta lite tid innan allt sitter på plats.

Vi hoppas på din förståelse – och tackar redan nu för ditt tålamod medan vi ställer om för framtiden.

S-linjen rullar på Rudsgatan i Karlstad. I bakgrunden syns cirkulationsplats och vägskyltar

S-linjen och Karlstadsstråket

Karlstadsstråket är byggt för att göra det enklare att resa kollektivt och hållbart i Karlstad. I stråket kör vår S-linje i tät trafik mellan Jakobsberg och Rud via Stora Torget och Centralsjukhuset.

Första delen av Karlstadsstråket, mellan centrum och Rud, stod klar i december 2018 och under 2022 förlängdes S-linjen till Jakobsberg. På sikt är tanken att Karlstadsstråket ska sträcka sig från Välsviken i öst till Bergvik i väst.

Nu arbetar Karlstads kommun, tillsammans med Värmlandstrafik, med en förlängning av Karlstadsstråket från Ruds bytespunkt till Välsviken station via Lorensberg, Kronoparken och universitetet. Arbetet innebär bland annat att många hållplatser i stråket kommer att byggas om och att några tas bort. Vår förhoppning är att vi kan förlänga S-linjen till Välsviken under hösten 2025.

Ombyggnation nya hållplatsen vid universitetet 5 maj

Mer information på karlstad.se

På Karlstads kommuns webbplats kan du läsa mer om Karlstadsstråket om vad som kommer göras under bygget av etappen mellan Rud och Välsviken.

Om Karlstadsstråket (karlstad.se)

På kartan längst ned på sidan ser du hur S-linjen kommer att gå efter tidtabellsskiftet den 18 augusti 2025.

Följande hållplatser stannar linjen vid:

  • Ruds bytespunkt
  • Kronoskogsgatan
  • Mosserudsgatan
  • Lorensberg
  • Granhult
  • Basungatan
  • Kronoparken C
  • Kronoparkskyrkan
  • Universitetet
  • Klarinettgatan
  • Välsvikens bytespunkt
  • Välsvikens handelsområde
  • Bauhaus
  • Välsviken station

Tanken med såväl Karlstadsstråket som med S-linjen är att göra det enkelt och attraktivt att resa kollektivt och hållbart mellan centrum, bostadsområden, arbetsplatser och handelsområden i Karlstad. Genom att det blir färre stopp längs med linjen kan vi få ner restiden och med det bättre konkurrera med bilen. Detta är också något som gjorts i de etapper av Karlstadsstråket som redan är färdiga. I kommunens arbete kring Karlstadsstråket ingår även förbättringar av gång- och cykelbanor i delar av stråket.

Kartan visar hållplatserna mellan Ruds bytespunkt och nuvarande hållplats Elkroken. Kartan visar att hållplats Öjenäsgatan, Gaperudsgatan och Elkroken kommer att tas bort. Ruds bytespunkt, kronoskogsgatan, Mosserudsgatan, Lorensberg och Granhult är kvar.

På kartan kan du se hållplatserna i den del av stråket som Karlstads kommun jobbar med hösten 2024. Hållplatserna Öjernäsgatan, Gaperudsgatan och Elkroken kommer att tas bort och vi hänvisar till intilliggande hållplatser. Genom att det blir färre stopp längs med linjen kan vi få ner restiden och med det bättre konkurrera med bilen.

Ja, när S-linjen börjar trafikera Lorensberg, Kronoparken, universitetet och Välsviken med 10-minuterstrafik, kommer vissa justeringar att göras i de linjer som idag trafikerar dessa områden och hållplatser. Detta görs för att optimera trafikutbudet och utnyttja bussarna på bästa sätt.

Linjeförändringar i Karlstad i höst

Måndagen den 20/1 stänger Karlstads kommun av en del av Fogdemyrsgatan och infarten in till Öjenäsgatan för biltrafik. Detta är en del i kommunens utbyggnad av Karlstadsstråket, där vår snabbusslinje S-linjen senare kommer att rulla. Vår busstrafik kan fortfarande köra på Fogdemyrsgatan under byggperioden, förutom under några dagar då vägen kommer att vara helt avstängd. När vi vet vilka dagar det är lägger vi upp info i vår reseplanerare om hur den ändrade rutten ser ut.
Under arbetet kommer hållplats Kronoskogsgatan att stängas tillfälligt och hållplats Öjernäsgatan kommer att stängas för gott.

Närmsta hållplatser under byggtiden är:

  • Ruds bytespunkt och Gaperudsgatan (linje 3 och 4)
  • Munkebolsgatan (linje 4)
En karta som visar de stängda hållplatserna och de alternativa hållplatserna samt busslinjerna 3:s och 4:s dragning vid Fogdemyrsgatan.

På kartan ser du de stängda hållplatserna och de alternativa hållplatserna. Klicka på bilden för att se en större bild (png).

Ja, Gaperudsgatan slås ihop med hållplatsen Mosserudsgatan och den nya hållplatsen byggs något väster om dagens hållplats Mosserudsgatan. Kommunen kommer inom arbetet med Karlstadsstråket också att bygga en gång- och cykelväg längs södra delen av Fogdemyrsgatan, mellan Skymnäsgatan och Mosserudsgatan, vilket kommer att göra det både lättare och säkrare för dig som vill ta dig till den nya hållplatsen.

Ja, hållplatsen Öjenäsgatan upphör. Vi hänvisar dig istället till hållplatserna Ruds bytespunkt (cirka 270 meter bort) eller Kronoskogsgatan (ca 260 meter bort).

Ja, hållplatsen Elkroken upphör. Vi hänvisar dig istället till hållplatsen Granhult (cirka 130 meter bort).

Karta över Karlstadsstråkets planerade sträckning från Ruds bytespunkt mot Välsviken station, via Lorensberg, Södra Kronoparken, Kronoparken C, Universitetet, Välsvikens bytespunkt och Välsvikens handelsområde.

Kartan visar den planerade dragningen för Karlstadsstråket mellan Ruds bytespunkt och Välsvikens station via bland annat Lorensberg, Kronoparken C och Välsvikens handelsområde. Klicka på kartan för att se en större bild som pdf.

Sidan uppdaterad