Karriärutvecklingsmodell

Till startsidan
Rapportmall bild

Karriärutvecklingsmodell dietist

Inledning

Region Värmland har utvecklat karriärmodeller för olika yrkesgrupper för att du som medarbetare ska känna trygghet och utvecklas i yrkesrollen. En generell beskrivning finns framtagen för samtliga yrkesgrupper. I denna modell beskrivs de olika stegen för dig som redan är eller är på väg in i yrket som dietist.

Generell beskrivning av Region Värmlands karriärutvecklingsmodeller.

Från nybörjare till expert genom sex steg

Kompetensutvecklingen utgår ifrån verksamhetens och patientens behov genom att integrera vårdutveckling och forskning i det kliniska arbetet. Karriärutvecklingsmodellen består av sex steg som visar vägen från nybörjare till expert. Stegen fungerar som ett ramverk. Det innebär att inget ändras i grundmodellen men det finns utrymme för varje verksamhetsområde att förtydliga stegen som är specifikt för den verksamheten. De kliniska kraven i modellen baseras på de sex kärnkompetenserna som är definierade för sjukvårdspersonal:

  • evidensbaserad vård
  • personcentrerad vård
  • teamarbete i samverkan
  • säker vård
  • kvalitets- och förbättringsarbete
  • informatik.

Förutom kärnkompetenserna tillkommer även kompetenserna pedagogik och ledarskap då bedömningen är att det är värdefulla kompetenser för dietistens arbetsliv och en förutsättning för att nå de högre stegen.

Begrepp och definitioner

Nutritionsvårdsprocessen

Avser utredning, bedömning, behandling med åtgärder och uppföljning.

Informations- och kommunikationsteknologi

Hjälpmedel så att patienten kan tillgodogöra sig information, till exempel bildstöd, visiba care, 1177, appar.

På väg in i yrket

För Region Värmland är det värdefullt att ha en nära kontakt med studenter under utbildning. Du som är studerande till dietist är tidigast efter termin fyra och med godkända kursintyg, behörig att söka anställning som dietistassistent.

Som dietistassistent har du förmodligen haft tidigare VFU-placeringar samt haft några egna patientsamtal. Du utvecklar din förståelse för olika sjukdomstillstånd, patientarbete och hur hälso-sjukvården är uppbyggd. Du har förmåga att söka och kritiskt värdera vetenskaplig litteratur i de områden och kurser du hittills läst i utbildningen. Du kan följa nutritionsvårdsprocessen i de områden/kurser du hittills läst i utbildningen. Du utvecklar ett professionellt bemötande i kontakt med patienter, närstående och kollegor.

Förekommande arbetsuppgifter som dietistassistent

  • Följa hygienföreskrifter enligt arbetsplatsens rutiner.
  • Tillämpa sekretess och tystnadsplikt enligt offentlighets- och sekretesslagen.
  • Bemöta patienter, anhöriga och kollegor på ett professionellt sätt vid exempelvis telefonkontakter, konsultationer och besök.
  • Söka upp relevant kunskap och litteratur i förberedelser inför patientsamtal.
  • Planera enligt nutritionsvårdsprocessen vid patientkontakter.

Med stöd av handledare

  • Genomföra hela patientsamtal i områden som utbildningen hittills omfattat.
  • Prioritera kliniska och administrativa uppgifter.
  • Utforma evidensbaserat patientmaterial.

Karriärstegen

Steg 1 – Nybörjare

Du utvecklas mot självständighet i din yrkesroll med stöd av kollegor. Du hanterar vanligt förekommande arbetsuppgifter. Du bygger upp din erfarenhet i patientarbetet och tar del av relevant litteratur inom ditt arbetsområde. I takt med att din erfarenhet ökar och du blir tryggare i din yrkesidentitet behövs mindre stöd av yrkeskollegor. Du reflekterar, analyserar och initierar förbättringsarbeten i områden där du är yrkesverksam.

Steg 2 – Självständig

Du arbetar självständigt och är tryggare i din yrkesidentitet. Du utvecklar dina kliniska färdigheter i samarbete med kollegor, reflekterar, analyserar och driver förbättringsarbeten i områden där du är yrkesverksam. Du deltar i utvecklingsarbete inom regionens dietistnätverk. Du introducerar och stöttar nyanställda kollegor samt studenter på arbetsplatsen.

Steg 3 – Erfaren

Du fördjupar dina kunskaper inom klinisk nutrition på djupet och/eller bredden. Du arbetar självständigt med en fördjupad helhet för patienter, processer och flöden. Du hanterar och analyserar komplexa situationer och frågeställningar. Du delar med dig av din kunskap till kollegor och studenter, gärna genom handledning och genom utvecklingsarbete inom regionens dietistnätverk.

Steg 4 – Specialist

Du har antingen djup och/eller bred kompetens. Du initierar, driver och leder utveckling av processer och/eller kompetensområden inom yrket. Du delar med dig av din kunskap inom ditt specifika kompetensområde, exempelvis genom utbildning, mentorskap av yrkeskollegor, studenthandledning.

Steg 5 – Specialist

Du gör avancerade kliniska bedömningar och har ett strategiskt tänkande över verksamhetsområdet. Du bevakar ny forskning och för in nya idéer och behandlingsmetoder för patientgrupper. Du fungerar som en mentor inom ditt expertområde och förmedlar på så vis din kompetens. Du kan ingå i forskningssammanhang.

Steg 6 – Klinisk expert

Du delar din arbetstid mellan forskning och klinisk tjänst där din du sprider din specialistkunskap till kollegor och patienter. Du ansvarar för utvecklings- och forskningsarbete. Du arbetar strategiskt och ansvarar för interaktionen mellan klinisk verksamhet, forskning och utbildning inom klinisk nutrition. Du deltar i nationell/internationell utveckling och forskning inom ditt område.

Steg 1 - Dietist nybörjare

Du utvecklas mot självständighet i din yrkesroll med stöd av kollegor. Du hanterar vanligt förekommande arbetsuppgifter. Du bygger upp din erfarenhet i patientarbetet och tar del av relevant litteratur inom ditt arbetsområde. I takt med att din erfarenhet ökar och du blir tryggare i din yrkesidentitet behövs mindre stöd av yrkeskollegor. Du reflekterar, analyserar och initierar förbättringsarbeten i områden där du är yrkesverksam.

Två dietister i vita arbetskläder med varsin kopp i handen i en korridor.

Kompetenskrav

För steg 1 ska nedanstående formella och kliniska kompetenskrav vara uppfyllda.

Formell kompetens

  • Legitimerad dietist.

Klinisk/reell kompetens

Evidensbaserad vård

  • Tillämpar kunskapsunderlag som är evidensbaserade, aktuella och relevanta för ditt arbetsområde, såsom vårdprogram och riktlinjer.
  • Läser och kritiskt värderar vetenskaplig litteratur.
  • Använder adekvata metoder genom hela nutritionsvårdsprocessen utifrån patientens situation och sjukdomstillstånd.

Personcentrerad vård

  • Tillämpar nutritionsvårdprocessen i kliniskt arbete.
  • Identifierar patientens förutsättningar och behov, och utifrån det anpassa nutritionsbehandlingen.
  • Uppmuntrar patientens delaktighet i målsättning, behandlingsplan och utvärdering av behandling.
  • Visar respekt, förmedlar förtroende och trygghet i vårdrelationen med patienter och närstående.
  • Tillämpar ett jämlikt och jämställt förhållningssätt.

Samverkan i team

  • Tar ansvar för nutritionsfrågor i teamarbetet, med stöd av yrkeskollega.
  • Inhämtar kunskap om andra yrkesprofessioners funktion och ansvar.
  • Planerar, konsulterar och samarbetar med andra yrkesprofessioner med patienten i centrum.
  • Eftersträvar ett gott kollegialt samarbete.

Förbättringskunskap för kvalitetsutveckling

  • Har kännedom om och tillämpar verksamhetens kvalitetsindikatorer.
  • Har kännedom om och deltar i lokala nätverk eller team.
  • Deltar och reflekterar över befintliga rutiner och arbetssätt och deltar i dialog för utveckling av dessa.

Säker vård

  • Tillämpar sekretess och tystnadsplikt enligt offentlighets- och sekretesslagen.
  • Följer hygienföreskrifter enligt arbetsplatsens rutiner.
  • Har kännedom om och använder avvikelserapportering.
  • Samverkar med andra professioner för att säkerställa patientsäkerhet.
  • Har kännedom om och tillämpar arbetsplatsens rutiner, riktlinjer och checklistor.
  • På individnivå utvärderar utförda åtgärder och avbryter åtgärder som inte är till nytta för patienten.

Informatik

  • Inhämtar och tillämpar kunskaper inom informations- och kommunikationsteknologi som används inom verksamheten.
  • Följer riktlinjer och rutiner för dokumentation.
  • Tillämpar terminologi enligt nutritionsvårdsprocessen, i reflektion med yrkeskollega.

Pedagogik

  • Anpassar information till patienten utifrån dennes kunskapsnivå.
  • Informerar och motiverar nutritionsbedömning och val av nutritionsbehandling för kollegor i andra yrkesprofessioner.
  • Skapar och genomför gruppföreläsningar.

Kompetensutveckling

Du introduceras in i verksamheten, ditt uppdrag och dina arbetsuppgifter enligt den individuella introduktionsplan som du och din chef arbetat fram. När introduktionen avslutas är det viktigt att ni gemensamt följer upp introduktionen för att säkerställa att det inte finns några kvarstående funderingar.

Se checklista Introduktion för nya medarbetare (CHE-12797) i Vida, dokumenthanteringssytem för styrande dokument.

Din fortsatta utveckling utgår ifrån verksamhetens behov och den individuella kompetensutvecklingsplan som du och din chef gemensamt kommer fram till i medarbetarsamtalet. Utgå ifrån kompetenskraven i nästa steg när ni utformar kompetensutvecklingsplanen för dig.

Steg 2 - Dietist självständig

Du arbetar självständigt och är tryggare i din yrkesidentitet. Du utvecklar dina kliniska färdigheter i samarbete med kollegor, reflekterar, analyserar och driver förbättringsarbeten i områden där du är yrkesverksam. Du deltar i utvecklingsarbete inom regionens dietistnätverk. Du introducerar och stöttar nyanställda kollegor samt studenter på arbetsplatsen.

Kvinna i arbetskläder sitter och antecknar bredvid sängliggande patient.

Kompetenskrav

För steg 2 ska, utöver kraven i tidigare steg, nedanstående formella och kliniska kompetenskrav vara uppfyllda. Ett riktmärke är att du behöver cirka 1–3 år relevant klinisk erfarenhet för att uppfylla kraven i steg 2.

Formell kompetens

  • Genomgått verksamhetens introduktionsprogram.
  • Introduktionskurs till handledning i regionen regi (digital).

Klinisk/reell kompetens

Evidensbaserad vård

  • Bidrar till implementering av kunskapsunderlag som är evidensbaserade, aktuella och relevanta för ditt arbetsområde, såsom vårdprogram och riktlinjer.
  • Bidrar vid implementering av evidensbaserade arbetssätt och metoder i nutritionsvårdsprocessens olika steg.

Personcentrerad vård

  • Lyssnar och förstår patient och närståendes behov, resurser och möjligheter och utifrån det anpassa nutritionsbehandlingen.
  • Tillämpar metoder och arbetssätt som ökar patienters och närståendes möjlighet till delaktighet och självbestämmande i vård och behandling.
  • Arbetar aktivt med attityder och värderingar för att förebygga diskriminering.

Samverkan i team

  • Tar ansvar för nutritionsbehandlingen i teamarbetet. Det innebär att du initierar, prioriterar, samordnar och utvärderar arbetet med klinisk nutrition inom teamet.
  • Introducerar nya kollegor till ett tvärprofessionellt arbete.
  • Är uppmärksam på patienters, närståendes och kollegors reaktioner före, under och efter utmanande situationer.

Förbättringskunskap för kvalitetsutveckling

  • Deltar i och har fördjupad förståelse för verksamhetens kvalitetsindikatorer.
  • Deltar i förbättringsarbeten och ha fördjupad förståelse för den egna verksamheten.
  • Kommunicerar förbättringsarbeten på den egna arbetsplatsen.

Säker vård

  • Använder självständigt avvikelserapportering för att upprätthålla god patientsäkerhet och arbetsmiljö.
  • Deltar vid uppdatering av arbetsplatsens rutiner, instruktioner och checklistor.
  • Förebygger och minimerar risker för vårdskada.
  • Identifierar risker och vidtar adekvata åtgärder gällande hygienrutiner och smittförebyggande arbete.
  • Tar initiativ till samverkan med andra professioner för att säkerställa patientsäkerhet och kontinuitet i vården för patienten.

Informatik

  • Använder självständigt informations- och kommunikationsteknologi i det egna patientarbetet.
  • Journaldokumenterar självständigt och använder standardiserad terminologi enligt nutritionsbehandlingsprocessen, samt stödjer studenter i detta.

Pedagogik

  • Bidrar som handledare till studenter.
  • Belyser medicinska och nutritionsmässiga perspektiv på ett sätt som bidrar till att patient får förståelse för utredning, rekommenderad behandling och konsekvenser av att avstå från dessa.
  • Initierar och leder grupputbildningar för patienter och närstående.

Kompetensutveckling

Din fortsatta utveckling utgår ifrån verksamhetens behov och den individuella kompetensutvecklingsplan som du och din chef gemensamt har kommit fram till i det senaste medarbetarsamtalet. Utgå ifrån kompetenskraven i nästa steg när ni utformar kompetensutvecklingsplanen för dig.

Steg 3 - Dietist erfaren

Du fördjupar dina kunskaper inom klinisk nutrition på djupet och/eller bredden. Du arbetar självständigt med en fördjupad helhet för patienter, processer och flöden. Du hanterar och analyserar komplexa situationer och frågeställningar. Du delar med dig av din kunskap till kollegor och studenter, gärna genom handledning och genom utvecklingsarbete inom regionens dietistnätverk.

Tre glada kvinnor i arbetskläder i sjukhuskorridor.

Kompetenskrav

För steg 3 ska, utöver kraven i tidigare steg, nedanstående formella och kliniska kompetenskrav vara uppfyllda. Ett riktmärke är att du utöver tid för att uppnå formella krav behöver cirka 4–5 år relevant klinisk erfarenhet för att uppfylla kraven i steg 3.

Formell kompetens

  • Handledarutbildning på avancerad nivå eller kurs i klinisk nutrition på avancerad nivå i för verksamheten relevant område.

Klinisk/reell kompetens

Evidensbaserad vård

  • Är delansvarig för implementering av kunskapsunderlag som är evidensbaserade, aktuella och relevanta för ditt arbetsområde, såsom vårdprogram och riktlinjer.
  • Är delansvarig för implementering av evidensbaserade arbetssätt och metoder i nutritionsbehandlingsprocessens olika steg.
  • Bidrar med din kliniska yrkeskunskap till utformning av verksamhetens rutiner, instruktioner.

Personcentrerad vård

  • Bidrar till utveckling av metoder och arbetssätt som ökar patienters och närståendes möjligheter till delaktighet och självbestämmande i vård och behandling.

Samverkan i team

  • Initierar och utvecklar tvärprofessionell samverkan, utifrån din roll inom klinisk nutrition.
  • Stödjer patienters, närståendes och kollegors reaktioner före, under och efter utmanande situationer.

Förbättringskunskap för kvalitetsutveckling

  • Bidrar i arbetet med verksamhetens kvalitetsindikatorer.
  • Bidrar till kvalitetsutveckling i lokala nätverk och team.
  • Initierar förbättringsarbeten inom den egna verksamheten.

Säker vård

  • Analyserar och åtgärdar patientsäkerhetsrisker utifrån avvikelserapportering i det egna arbetet.
  • Initierar och bidrar vid uppdatering och framtagande av nya rutiner, instruktioner och checklistor på arbetsplatsen.
  • Utvecklar samverkan med andra professioner för att säkerställa patientsäkerhet och kontinuitet i vården för patienten.

Informatik

  • Bidrar till utvecklingen av informations- och kommunikationsteknologi inom ditt yrkesområde.
  • Bidrar till kvalitetsarbete för journaldokumentation och standardiserad terminologi enligt nutritionsbehandlingsprocessen.
  • Bidrar till kvalitetsarbete för patientsäker kommunikation.

Pedagogik

  • Handleder studenter.
  • Utvecklar grupputbildningar för patienter och närstående, vid behov.

Ledarskap

  • Organiserar, prioriterar och samordnar kliniskt nutritionsarbete, för din dietistmottagning.

Kompetensutveckling

Din fortsatta utveckling utgår ifrån verksamhetens behov och den individuella kompetensutvecklingsplan som du och din chef gemensamt har kommit fram till i det senaste medarbetarsamtalet. Utgå ifrån kompetenskraven i nästa steg när ni utformar kompetensutvecklingsplanen för dig.

Steg 4 - Dietist specialist

Du har antingen djup och/eller bred kompetens. Du initierar, driver och leder utveckling av processer och/eller kompetensområden inom yrket. Du delar med dig av din kunskap inom ditt specifika kompetensområde, exempelvis genom utbildning, mentorskap av yrkeskollegor, studenthandledning.

Ett barn och en man i arbetskläder sitter på barnstolar och ler mot varandra.

Kompetenskrav

För steg 4 ska, utöver kraven i tidigare steg, nedanstående formella och kliniska kompetenskrav vara uppfyllda. Ett riktmärke är att du utöver tid för att uppnå formella krav behöver minst 5 år relevant klinisk erfarenhet för att uppfylla kraven i steg 4.

Formell kompetens

  • Handledarutbildning på avancerad nivå.
  • Kurs i klinisk nutrition på avancerad nivå i för verksamheten relevant område.

Klinisk/reell kompetens

Evidensbaserad vård

  • Ansvarar för implementering av kunskapsunderlag som är evidensbaserade och relevanta på arbetsplatsen.
  • Ansvarar för utformning och revidering av relevanta lokala vårdprogram, riktlinjer och andra styrdokument.
  • Söker systematiskt och kritiskt värderar vetenskaplig litteratur.

Personcentrerad vård

  • Ansvarar för utveckling av metoder och arbetssätt som ökar patienters och närståendes möjligheter till delaktighet och självbestämmande i vård och behandling, samt utvärderar dessa.

Samverkan i team

  • Främjar systematisk utvärdering och utveckling av nutritionsarbetet inom regionens team och nätverk.

Förbättringskunskap för kvalitetsutveckling

  • Leder, utvärderar och dokumenterar förbättringsarbete och utveckling av verksamhetens kvalitetsindikatorer.
  • Initierar utvärdering av patienters och närståendes synpunkter på verksamheten och använder i förbättringsarbete.
  • Kommunicerar förbättrings-/kvalitetsarbeten lokalt och regionalt.

Säker vård

  • Deltar i övergripande förebyggande patientsäkerhets- och kvalitetsarbete.
  • Leder uppdatering och framtagande av nya rutiner, instruktioner och checklistor på arbetsplatsen.
  • Initierar och föreslår lösningar efter avvikelserapporter, risk-och händelseanalyser som leder till förbättrad patientsäkerhet för verksamheten.

Informatik

  • Initierar och bidrar i utvecklingen av informations- och kommunikationsteknologi inom verksamheten.
  • Initierar, leder och utvärderar kvalitetsarbete gällande journaldokumentation och standardiserad terminologi enligt nutritionsvårdsprocessen.

Pedagogik

  • Stödjer dietister som är nya i handledarrollen, i egenskap av erfaren handledare.
  • Handleder studenter genom att planera, genomföra och utvärdera pedagogiska insatser som stödjer studenters förmåga att omsätta teoretisk kunskap i mötet med patienter och närstående.

Ledarskap

  • Motiverar och leder kollegor och ger konstruktiv återkoppling i samarbete kring klinisk nutrition.

Kompetensutveckling

Din fortsatta utveckling utgår ifrån verksamhetens behov och den individuella kompetensutvecklingsplan som du och din chef gemensamt har kommit fram till i det senaste medarbetarsamtalet. Utgå ifrån kompetenskraven i nästa steg när ni utformar kompetensutvecklingsplanen för dig.

Steg 5 - Dietist specialist

Du gör avancerade kliniska bedömningar och har ett strategiskt tänkande över verksamhetsområdet. Du bevakar ny forskning och för in nya idéer och behandlingsmetoder för patientgrupper. Du fungerar som en mentor inom ditt expertområde och förmedlar på så vis din kompetens. Du kan ingå i forskningssammanhang.

Kompetenskrav

För steg 5 ska, utöver kraven i tidigare steg, nedanstående formella och kliniska kompetenskrav vara uppfyllda. Ett riktmärke är att du utöver tid för att uppnå formella krav behöver 8–10 år relevant klinisk erfarenhet för att uppfylla kraven i steg 5.

Formell kompetens

  • Magister eller masterexamen.

Klinisk/reell kompetens

Evidensbaserad vård

  • Ansvarar för att systematiskt och kritiskt söka, värdera och sammanställa vetenskaplig litteratur.
  • Ansvarar för implementering av kunskapsunderlag som är evidensbaserade och relevanta inom verksamhetsområdet samt utvärdering av resultatet av implementeringen.

Personcentrerad vård

  • Leder utveckling av metoder och arbetssätt inom verksamheten som ökar patienters och närståendes förmåga till delaktighet och självbestämmande i vård och behandling, samt utvärderar dessa.

Samverkan i team

  • Leder och koordinerar tvärprofessionell samverkan utifrån perspektivet klinisk nutrition.
  • Deltar och bidrar i nationella nätverk, såsom till exempel Dietisternas riksförbunds sektionsarbeten.

Förbättringskunskap för kvalitetsutveckling

  • Leder, utvärderar och dokumenterar förbättringsarbete och utveckling av verksamhetens kvalitetsindikatorer i samarbete med andra enheter.
  • Verkar för ökad kunskapsspridning av förbättringsarbeten och kvalitetsindikatorer.
  • Leder uppdatering och framtagande av regionövergripande riktlinjer.
  • Deltar aktivt i regionala och nationella nätverk.
  • Kommunicerar och målgruppsanpassar förbättrings/kvalitetsarbeten regionalt och nationellt.

Säker vård

  • På patientgruppsnivå utvärderar åtgärder och baserat på utvärderingen leder kvalitetsförbättringsarbete.
  • Initierar och deltar i övergripande patientsäkerhets- och kvalitetsarbete.

Informatik

  • Utvecklar och implementerar kvalitetsarbete gällande journaldokumentation och standardiserad terminologi.
  • Utvecklar verksamheten inom klinisk nutrition genom framtagning och/eller inköp och implementering av mjukvara och medicinteknisk utrustning.

Pedagogik

  • Använder olika pedagogiska metoder för lärande utifrån olika situationer och kontext.
  • Utvecklar den verksamhetsförlagda utbildningen med syfte att erbjuda en akademisk lärmiljö i samverkan med Region Värmland och ansvarig studierektor.

Ledarskap

  • Identifierar, initierar och utvecklar kompetenshöjande åtgärder för kollegor.
  • Skapar en vårdkultur som möjliggör kunskapsbaserad vård.

Kompetensutveckling

Din fortsatta utveckling utgår ifrån verksamhetens behov av forskning och utveckling i vården och den individuella kompetensutvecklingsplan som du och din chef gemensamt har kommit fram till i det senaste medarbetarsamtalet. Utgå ifrån kompetenskraven i nästa steg när ni utformar kompetensutvecklingsplanen för dig.

Steg 6 - Dietist klinisk expert

Du delar din arbetstid mellan forskning och klinisk tjänst där din du sprider din specialistkunskap till kollegor och patienter. Du ansvarar för utvecklings- och forskningsarbete. Du arbetar strategiskt och ansvarar för interaktionen mellan klinisk verksamhet, forskning och utbildning inom klinisk nutrition. Du deltar i nationell/internationell utveckling och forskning inom ditt område.

Kompetenskrav

För steg 6 ska, utöver kraven i tidigare steg, nedanstående formella och kliniska kompetenskrav vara uppfyllda. Ett riktmärke är att du utöver tid för att uppnå formella krav behöver minst 10 år relevant klinisk erfarenhet för att uppfylla kraven i steg 6.

Formell kompetens

  • Doktorsexamen.

Klinisk/reell kompetens

Evidensbaserad vård

  • Är delaktig i utformning av nationella vårdprogram, riktlinjer eller andra styrdokument.
  • Använder en väl utvecklad klinisk blick och resonemang baserat på din erfarenhet inom både forskning och klinisk verksamhet.

Personcentrerad vård

  • Omvärldsbevakar metoder och arbetssätt för att öka patienter och närståendes delaktighet i vården och utvecklar dem i Region Värmland.

Samverkan i team

  • Arbetar för samverkan mellan klinisk verksamhet, forskning och utbildning inom klinisk nutrition.

Förbättringskunskap för kvalitetsutveckling

  • Är drivande i regionala och nationella nätverk.
  • Deltar i internationella nätverk.
  • Kommunicerar och målgruppsanpassar förbättrings- och kvalitetsarbeten nationellt och internationellt.

Säker vård

  • Leder övergripande patientsäkerhets- och kvalitetsarbete.
  • På patientgruppsnivå utvecklar och implementerar nya metoder för att utvärdera åtgärder och baserat på utvärderingen leder kvalitetsförbättringsarbete.
  • Initierar och leder samverkan med andra yrkesgrupper och aktörer för att säkerställa kontinuitet och säkerhet i vårdkedjan.

Informatik

  • Leder utveckling av informations- och kommunikationsteknologi över verksamhetens gränser.
  • Ansvarar för och utvecklar arbetssätt och användandet av relevant medicinteknisk utrustning, i Region Värmland.

Pedagogik

  • Sprider kunskap kring forskning och utveckling inom klinisk nutrition, tvärprofessionellt inom Region Värmland.
  • Kommunicerar och målgruppsanpassar nationell, internationell forskning och utveckling.

Ledarskap

  • Har övergripande ledningsansvar för att identifiera behov av kvalitetsutveckling och förbättringsarbete i arbetet med klinisk nutrition utifrån resultatuppföljningar.

Kompetensutveckling

Din fortsatta utveckling utgår ifrån verksamhetens behov av forskning och utveckling i vården och den individuella kompetensutvecklingsplan som du och din chef gemensamt har kommit fram till i det senaste medarbetarsamtalet.

Kärnkompetenserna - definitioner

Evidensbaserad vård

Innebär en medveten och systematisk användning av bästa tillgängliga vetenskapliga kunskap som förenas med vårdtagarens behov och vilja samt beprövad klinisk erfarenhet. Utmaningen ligger i att hantera en stor mängd föränderlig information och att systematiskt tillämpa den i det dagliga arbetet.

Personcentrerad vård

En personcentrerad vård (diagnostik) förutsätter att personen blir sedd och förstådd som en unik individ med individuella behov, värderingar och förväntningar och är expert på sin upplevelse och vardag. Detta innebär att personen som är i behov av vård ses som en jämlik partner i vården. Personens berättelse är grundläggande för att skapa delaktighet och identifiera individens behov, möjligheter och resurser.

Samverkan i team

Teamarbete handlar om interprofessionella processer där samspel i team och mellan kunskapsområden leder till en god och säker vård. Vårdtagaren och närstående är en del av teamet. Varje medlem i teamet ansvarar för att bidra med sin unika kunskap.

Förbättringskunskap för kvalitetsutveckling

Vårdens resultat ska följas och utvärderas. Förbättringsarbete är en grund för vårdens utveckling och för att nå goda resultat. Genom att regelbundet mäta, följa upp och öppet redovisa resultat och utveckling kan säkerhet och kvalitet förbättras. Här är det nödvändigt med kvalitetsindikatorer som speglar vårdens alla olika kunskapsområden.

Säker vård

Vården är ett komplext system med hög risknivå. Fokus måste riktas mot att minimera risker för vårdtagare och yrkesutövare genom att systematiskt identifiera och förebygga risker samt lära av inträffade händelser. Säker vård är ett ansvar för vårdens alla professioner vilket kräver tätt interprofessionellt samarbete där även patienter och närstående inkluderas.

Informatik

Information, teknik och digitala tjänster som ökar tillgängligheten till vården oavsett tid och plats, förbättrar samordningen av vården och stärker patientens ställning i vården genom ökade möjligheter till delaktighet i vårdprocessen. Att kommunicera, inhämta och hantera kunskap för att minimera fel och vara ett stöd i vården