Teach-back

Teach-back är ett enkelt och effektivt kommunikations­verktyg som kan minska missförstånd i patientmötet och därmed öka patientsäkerheten.

En form av patientmedverkan

För att patienten ska kunna vara delaktig i sin behandling, ta ansvar för sin hälsa och fatta beslut om sin vård är det viktigt att patienten får information och kan tillgodogöra sig den. Teach-back är en metod där patienten eller en närstående får återberätta vad de har uppfattat av vad som sagts. Genom att be om återkoppling får du veta om du har informerat på ett sätt som patienten har förstått och vet vad som ska göras och vad behandlingen innebär. Metoden fungerar för både muntlig och skriftlig information.

Att använda Teach-back i patientmötet för att öka patientsäkerheten har hög evidensgrad. Metoden ger dessutom bättre förutsättningar för patienten att känna sig delaktig, trygg och nöjd.

Användbart för alla yrkeskategorier i olika situationer

Kommunikationsverktyget är användbart för alla yrkeskategorier inom hälso- och sjukvården.

Metoden är framför allt avsedd för kommunikation mellan vårdpersonal och patient eller närstående. Teach-back kan användas i olika situationer, till exempel:

  • Vid utskrivningen.
  • På mottagningsbesök.
  • I hemsjukvården.
  • Vid tolksamtal.
  • I en handledningssituation.

Så här gör du

Metoden går ut på att vårdpersonalen med jämna mellanrum ber patienten att visa eller berätta med egna ord vad som sagts och vad man kommit överens om. På så sätt får du en återkoppling på hur väl du har förklarat.

Det handlar inte om att kontrollera patienten utan att få en återkoppling på hur väl du som vårdpersonal har informerat och förklarat.

  • Fråga inte patienten ”Har du förstått?”, be i stället patienten att förklara eller visa.
  • Om patienten inte lyckas förklara, utgå ifrån att du inte har varit tydlig och återupprepa informationen.

Det är viktigt att be patienten att med egna ord visa att den förstår.

Exempel på frågor i Teach-back-anda

  • ”Jag vill vara säker på att jag förklarat allt begripligt. Vill du berätta för mig vad jag sagt så att jag blir säker på att jag gjort det?”
  • ”Vi har gått igenom en hel del saker som du kan göra när du kommer hem. Vill du med egna ord berätta vad du kommer att göra när du kommer hem?”
  • ”Jag skulle vilja att du förklarar för mig hur du ska sköta din medicinering så att jag kan vara säker på att jag förklarat allting korrekt?”
  • ”Kan du förklara för mig var du ska vända dig om det här skulle förvärras?”

Undvik ja- och nej-frågor som ”Har du förstått?” eller ”Undrar du över något?”.

Film från Västra Götalandsregionen

I Västra Götalandsregionen kallar man verktyget Förstå mig rätt. Se gärna deras film för ökad förståelse.

Förstå mig rätt (vgregion.se)

Utbildning

Utbildning kommer att finnas i Utbildningsplattformen.

Varför är det här viktigt?

En av de tio bästa evidensbaserade åtgärderna för att generellt öka patientsäkerheten är att kontrollera att en patient har förstått information om sin behandling och dess risker.

Forskning och studier visar bland annat att:

  • Patienter missförstår eller glömmer över hälften av den medicinska informationen som ges av sjukvårdspersonal.
  • Nästan hälften har uppfattat den mediciniska informationen felaktigt.
  • Nästan hälften av patienterna kan inte redogöra för riskerna vid sin operation trots att de gett sitt samtycke till den.
  • Bristande kommunikation är den viktigaste grundorsaken för misstag i medicinering, förseningar av behandling och operationer på fel sida.
  • Bristande kommunikation är den näst mest angivna grundorsaken för operativa och postoperativa incidenter och fallolyckor med dödlig utgång.

Patientsäkerhetsenheten hjälper verksamheter att starta upp konceptet.

Kontaktuppgifter till patientsäkerhetsenheten

Sidan uppdaterad