Viktig information: Vi har för närvarande driftsstörningar i vår app. Arbetet med att lösa problemet är i full gång.

Lånecykel

Lånecykel fotograferad framför Arvika station.

Långt till jobbet eller skolan från stationen eller har en tid att passa? Våra lånecyklar gör det enklare för dig att resa hållbart hela vägen fram. Det finns tio cyklar på Karlstad tågstation och fem på Arvika station som du kan helt kostnadsfritt.

Cyklarna som lånas via appen MOQO är ett pilotprojekt som sträcker sig till årsskiftet 2022/2023 som testar nya kombinerade sätt att resa. Det är Region Värmland Kollektivtrafik tillsammans med Karlstad kommun och Arvika kommun som lanserat tjänsten inom interregprojektet Stronger Combined.

För att låna en cykel behöver du:

  1. Ladda ner appen MOQO och skapa ett konto. Du behöver bli godkänd i systemet innan du kan boka en cykel, det kan ta upp till en arbetsdag att bli godkänd (detta gäller endast i Karlstad).
  2. När du är inloggad kan du skanna QR-koden som finns på cykeln eller sök upp en ledig cykel för att boka.
  3. Skriv i vilka tider som du tänkt använda cykeln.
  4. Återlämna cykeln där du hämtade den (Centralstation i Karlstad eller Arvika station) och välj “end booking” i appen.

Vill du ha mer guidning? Ladda ner vår manual för hur du bokar en cykel i appen här.

Att tänka på när du lånar en cykel:

  • Du hämtar och lämnar alltid cykeln på tågstationen.
  • När du gör din bokning, ställ in hur länge du tänkt låna cykeln, desto mer exakt du kan vara desto bättre. Din lånetid av cykeln kan påverka andras möjlighet till att låna. Du kan max låna en cykel i 24 timmar.
  • Du kan pausa din bokning, vilket innebär att cykeln är låst under din aktiva bokning.
  • Kolla gärna igenom videon nedan, där vi går igenom allt som är bra att veta om lånecyklarna.

Klicka här för att komma till instruktionsfilmen Så här lånar du en cykel på Youtube

 

Gul cykel som är parkerad framför ett vattendrag.

Kontakta oss

Har du andra frågor, synpunkter eller funderingar om tjänsten? Välkommen att höra av dig till oss:

Sebastian Tay Hannebo, projektledare
sebastian.tayhannebo@regionvarmland.se

Läs mer om projektet Stronger Combined 

Du hittar även information om projektet här:

https://northsearegion.eu/stronger-combined/

https://www.regionvarmland.se/om-regionen/Ovrigt/stronger-combined/

FAQ

Var hittar jag cyklarna?

Du hittar våra cyklar på Centralstationen i Karlstad och på  Arvika station. De är gula och har skyltar som det står “Låna mig” på. Cyklarna finns på en tydligt markerad cykelparkering, där du både lämnar och hämtar din cykel. På cykelns styre hittar du numret.

Hur länge är det möjligt att låna cykeln?

Det finns en tidsgräns på 24 timmar.

Vem kan använda cyklarna?

Alla som vill kan använda sig av tjänsten.

Vad kostar det att låna en cykel?

Det är helt kostnadsfritt att använda cyklarna och använda appen.

Var hittar jag appen?

Appen heter MOQO, den finna att ladda ner här:

iPhone: https://apps.apple.com/se/app/moqo/id1385011262
Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=de.moqo.work  

För att kunna boka cyklarna behöver bluetooth vara igång på mobilen.

Varför är appen på engelska?

Lånecyklarna är en del av ett internationellt projekt, Stronger Combined, och tjänsten är en form av pilottest för att just testa denna form av mobilitet. Därav av är den störta delen av appen på engelska, men med vissa inslag av svenska. Efter testperioden kan det bli aktuellt att bygga upp en egen app för denna tjänst.

Kan jag förboka en cykel?

Ja, det finns två sätt att boka cykeln på. Det ena sättet är att hitta en ledig cykel via appen där skriver du i vilken tid du vill hämta upp cykeln och när du vill lämna tillbaka den. Det andra alternativet är att skanna QR koden som finns på styret på cykeln och skriver i hur länge du vill använda det.

Hur ofta kan jag använda cyklarna?

Du får använda lånecyklarna hur ofta du vill och så länge det finns några lediga.

Det krånglar med cykeln, vart kan jag vända mig med hjälp?

För felanmälan, till exempel lås som inte fungerar, punktering eller skadegörelse kan du anmäla det direkt i appen.

Du kan också kontakta Värmlandstrafiks kundcenter på 0771-32 32 00, måndag-fredag 7-19, lördag-söndag 10-17. Vill du hellre besöka oss finns vi på Busstationen, Drottninggatan 43 ( öppet måndag-fredag 7-20, lördag-söndag 10-17).


Skriv ut sida