Ny rutin vid överföring av reskassa

Publicerad

Vår kundservice har fått in flera samtal från kunder som har fått sina ogiltiga kort utbytta hos er men som inte fått sina pengar överförda till reskassan. Dessa kunder har blivit hänvisade till oss och det är inte bra för vi kan inte hjälpa kunderna utan vi får hänvisa dem tillbaka till er vilket innebär att de blir frustrerade när de inte får hjälp.

Vi vet att det kan vara svårt för er att se hur mycket det finns på reskassan och det kan bero på att kunderna nyligen har laddat sina kort och då ser ni inte det i biljettmaskinen utan där ser ni bara reskassan som fanns på kortet innan kortet blev ogiltigt.

Därför vill vi att ni gör en rutin där ni alltid frågar kunden om de nyligen har laddat på sitt resekort över webbshopen (för har de laddat över webbshopen efter att kortet blivit ogiltigt så syns inte den summan i kortmaskinen). Om så är fallet ringer ni till busstationen i Karlstad på telefon 010-832 82 72 så de kan kolla upp vilken summa som finns på reskassan så ni kan ladda samma summa direkt på kortet. Om kunden däremot inte har laddat sitt kort på senaste tiden över webbshopen så kollar ni reskassan genom att göra kortkontroll på kortet. Summan står då längst ner till vänster i biljettmaskinen. När allt är klart  och ni har bytt ut kundens kort sparar ni kvittot och skriver ”GK” eller ”utbytt kort” på kvittot (dessa ska skickas in till redovisningen). Ni skriver ut ett nytt saldokvitto som kunden får. Kortet tar ni in och slänger.

Det vore jättebra om ni kunde börja med det omgående så kunderna får hjälp av er direkt och vi slipper en massa frustration från våra kunder.