Nöjdaste resenärerna för sjätte året

Publicerad

Resenärer väntar vid busshållplats

Karlstadsborna är för sjätte året i rad landets mest nöjda resenärer, enligt NKI (Nöjd kundindex). Det visar årsstatistiken från Svensk Kollektivtrafiks intervjuundersökning  Kollektivtrafikbarometern

– Trots ett svårt och utmanande år har vi motsvarat värmlänningarnas förväntningar med fortsatt hög kundnöjdhet, säger Jesper Johansson MP, ordförande i Kollektivtrafiknämnden.

Kollektivtrafiken i Region Värmland, varumärkena Karlstadsbuss (tätortstrafiken) och Värmlandstrafik (länstrafiken), finns med i den branschgemensamma statistikmätningen Kollektivtrafikbarometern där 1 200 intervjuer för respektive varumärke görs per år bland slumpvis utvalda värmlänningar i åldern 15-85 år.

Och för sjätte året i rad får den värmländska kollektivtrafiken toppbetyg.

Sammanlagt är 85 procent av de värmländska kunderna nöjda eller mycket nöjda (betyg fyra eller fem på en femgradig skala) med sin senaste resa i den värmländska kollektivtrafiken. Allra mest nöjda är Karlstadsborna som ger trafiken med Karlstadsbuss högsta kundnöjdhet (NKI) för sjätte året i rad. Hela 90 procent av kunderna är dessutom nöjda eller mycket nöjda med sin senaste resa, även det den högsta siffran i landet.

– Vi är jätteglada över att få den här responsen från Karlstadsborna. Att ha Sveriges mest nöjda kunder för sjätte året i rad gör oss stolta. Det inspirerar oss att fortsätta utvecklingen av busstrafiken, säger Mathias Lindgren, trafikchef tätort i Region Värmland Kollektivtrafik.

I länstrafiken har Värmlandstrafik gjort en av landets positivaste resor när bolaget förbättrat kundnöjdheten i NPS med hela 14 procentenheter, vilket är ett mycket starkt kliv framåt för länstrafiken. NPS mäter viljan att rekommendera att resa med bolaget till vänner och bekanta.

– Vi är otroligt nöjda att vi fått en sådan ökning när det gäller kundnöjdheten vilket visar att det är ett stort förtroende för kollektivtrafiken även om vi lever i en väldigt speciell tid. Det visar även att allt arbete med kvalitet och de åtgärder som gjorts på grund av pandemin uppmärksammats hos våra resenärer, säger Markus Bergman trafikchef buss Region Värmland Kollektivtrafik.

Vill du läsa mer om statistiken i den svenska kollektivtrafiken finns hela rapporten här