Planerade banarbeten
Även i år arbetas det på spåren i Värmland för att förbättra tågtrafiken. Bra tycker vi! Bland annat är arbetet med Karlstads resecentrum igång. Under tiden det arbetas på spåren påverkas ofta vår tågtrafik.
Banarbeten framöver
Här hittar du de planerade banarbetena som sker i vår och som påverkar vår tågtrafik.
Tidtabeller
Här hittar du tillfälliga tidtabeller vid banarbete. Här finns också tillfälliga tidtabeller vid reducerad trafik på linje 74.
Listan uppdateras löpande.
Linje 70 (Charlottenberg - Arvika - Kil - Karlstad - Kristinehamn - Degerfors)
22 april stänger hållplats Karlstad Centralstation för busstrafik och linjebussarna kommer att köras lite annorlunda i centrala Karlstad.
Vecka 20
Tillfällig tidtabell linje 70 17-19 maj (pdf) Pdf, 312 kB.
vecka 21
Tillfällig tidtabell linje 70 20-23 maj (pdf) Pdf, 387 kB.
Vecka 22
Tillfällig tidtabell linje 70 27-30 maj (pdf) Pdf, 218 kB.
Vecka 23
Tillfällig tidtabell linje 70 3-7 juni (pdf) Pdf, 702 kB.
Linje 74 (Torsby - Sunne - Kil- Karlstad - Kristinehamn)
Vecka 20
Tillfällig tidtabell linje 74 17-19 maj (pdf) Pdf, 322 kB.
vecka 21
Tillfällig tidtabell linje 74 20-22 maj (pdf) Pdf, 194 kB.
Vecka 22
Tillfällig tidtabell linje 74 27-30 maj (pdf) Pdf, 185 kB.
Vecka 23
Andra tågoperatörer
Information om hur banarbetena påverkar SJs trafik (sj.se).
Du hittar också denna information i SJs reseplanerare.
Banarbeten och stopp i tågtrafiken – vad är det som görs egentligen?
Just nu händer det mycket på och omkring spåren i Värmland för att förbättra tågtrafiken, men det kommer också innebära att trafiken påverkas under tiden det arbetas på spåren.
Karlstads nya resecentrum
Karlstads resecentrum blir ett nav för allt resande i Karlstad, både för stadstrafiken och regiontrafiken. Här kommer all busstrafik att kopplas ihop med tågtrafiken och resecentrum blir en attraktiv del av staden, där centrum knyts ihop med Stadsträdgården, Viken och Inre hamn.
Hamngatan kommer att få mer karaktären av en stadsgata och nya gång- och cykelvägar och på Vikensidan får Karlstads resecentrum ytterligare en framsida.
Resecentrum började byggas 2023 och beräknas stå klart 2027.
Ökad kapacitet
Värmlandsbanan är ett av Sveriges hårdast belastade enkelspår och de kommande åren kommer det att göras många efterlängtade investeringar på banan för att höja standarden och kapaciteten. Målet är färre störningar och fler tåg i tid när detta är klart. Investeringarna som det nya mötesspåret över Pråmkanalen, mötesstationen i Väse och Karlstads resecentrum ökar, tillsammans med övriga insatser, kapaciteten på Värmlandsbanan vilket innebär att:
- tågtrafiken kommer att bli punktligare och fler person- och godståg kan trafikera banan.
- järnvägen blir mer tillförlitlig och det går snabbare att fixa eventuella fel. Det resulterar i färre försenade tåg på såväl Värmlandsbanan som på hela sträckan mellan Stockholm och Oslo.
Mer information