Våra nya bussar: miljöbränsle, gratis internet, bra tillgänglighet

Publicerad

Gratis internet i alla linjebussar. Bra tillgänglighet för den resenär som har funktionshinder vad gäller syn, hörsel eller rörlighet. Alla 159 bussar är nya och lika vilket gör både resan, tidtabellsplaneringen och servicen enklare.

Där är några av nyheterna när vi, busstillverkaren Volvo och entreprenören Nobina nu presenterar vår gemensamma satsning inför trafikstarten i Värmland i december.

När Värmlandstrafik utvecklade System 900 på Hammarö, ingick också förberedelse och utveckling av fordon. I de 159 bussar som ska levereras nu har man tagit nytta av erfarenheterna från det arbetet. Totalt investeras omkring 450 miljoner kronor i bussarna, som har producerats i Wroclav i Polen. Eftermonteringarna sker vid Volvo Bussar i Säffle och leveransservicen hos Volvos respektive återförsäljare runtom i Värmland. Leveransen kommer att ske från mitten på oktober och fram till trafikstarten i december.

Utöver dessa bussar levereras också ett stort antal fordon i några olika typer till skoltrafik i tretton kommuner. Ytterligare cirka 120 fordon förbereds även där för trafikstart.

Värmländskt överkörningsskydd
– Börjar vi utifrån har vi utvecklat den gula färgen, nu blir den varmare och mustigare, samtidigt som den är ett utropstecken i trafiken, säger Värmlandstrafiks vd Lars Bull. Viktigt ur säkerhetssynvinkel.

Bakom bakdörren finns ett bagageutrymme för större väskor. Bussen har nigningssystem och yttre utrop. Alla linjebussar är utrustade med ett överkörningsskydd på höger sida, utvecklat och producerat i Värmland av värmländska företag.

Invändigt är bussen rymlig och ljus. Sikten är god från alla sittplatser. Tyget i stolarna är av högsta kvalitet från Ludvig Svensson i Kinna. För övrigt samma tyg som används i tunnelbanan i Stockholm. Varje fullstor buss använder cirka 30 meter tyg.

Resenären kan boka plats
Bussarna är byggda så att rullstolar, barnvagnar och rollatorer kan tas in framifrån och ut genom den bakre dörren. Alla platser i den främre delen är bokningsbara, med extra benutrymme. Plats för en rullstol.

Den bakre delen av bussen har så kallat teatergolv, vilket ger god sikt framåt från alla platser. Stadiga hatthyllor för förvaring av handbagage. Bussarna uppfyller kraven på användbarhet för personer med funktionsnedsättning inom rörlighet, syn eller hörsel.

Gratis internet
Alla bussar är utrustade med wi-fi, luftkonditionering och med övervakningskameror för ökad trygghet. Mellan läslamporna vid varje sittplats finns ett usb-uttag så att resenären kan ladda sin telefon. Alla säten är fällbara med trepunktsbälten, fotstöd och armstöd. Varje buss (utom de som ska gå i tätortstrafik) har två inbyggda barnstolar (Sitsafe) och ett antal platser har bälteskrokar som sänker bältet för mindre personer, exempelvis för barn.

Alla bussar kommer att utrustas med hållplatsutrop och realtidsinformation. De nya skärmarna med dubbel funktion kommer senare under våren 2016 på grund av hårdvarubrist. Värmlandstrafik kommer inte att köra reklam i skyltsystemet. Det ska användas för att öka kundens trygghet, till exempel vid olika trafikstörningar och i övrigt med trafikinformation.

40 procent fossilfritt bränsle
Alla bussar är utrustade med kommunikationssystemet Rakel och larm och, liksom tidigare, moderna betalsystem och driftuppföljningssystem. Bussarna är godkända för drift med biobränslet RME till en omfattning av omkring 40 procent av produktionen. Förarmiljön är välplanerad, både layout och ergonomi.

– Eftersom alla fullstora bussar är likadana förbättrar det service, underhåll, tvätt, städning och reservdelsförsörjning, säger Lars Bull. Leveransplanen ger utrymme att hantera eventuella kvarvarande problem.