Kundservice invigt utan boxershorts

Publicerad

 

KundserviceGrupp

Kärt barn har många namn – men nu har trafikupplysningen hos Värmlandstrafik hittat hem och fått sitt rätta namn:
Kundservice, kort och gott.
– Det här är hjärtat i Värmlandstrafiks verksamhet, sade serviectrafikchefen Anders Wahlén när han på fredagen invigde verksamheten och med ett bandklipp döpte om verksamheten till sitt rätta namn.

Säg hej till Kundservice. Det är det här gänget du först möter och som tar hand om dig och dina frågor som telefonkund i Värmlandstrafik.

Hjärtat i Värmlandstrafiks verksamhet – som numera heter Kundservice.

Funktionen har funnits där länge – dock inte så specialiserad, digital och renodlad som nu.

TU, Kollplatsen och under en period Backbone och försäljare av bland annat hästprodukter och Ingo boxershorts, var bara en bråkdel av den brokiga bakgrund som servicetrafikens chef Anders Wahlén blickade bakåt på i sitt invigningstal.

Från en handfull anställda som Kollplatsen 1997 till superdigital Kundservice och snart dussinet kompetenta medarbetare som sedan 2002 huserat på Tallbacksvägen i Munkfors.
Idag hanterar varje medarbetare runt 25 olika system och program i de tre skärmar som varje medarbetare har till sitt förfogande. Totalt handlar det om ett drygt tjugotal arbetsuppgifter.

Arbetsuppgifterna för Kundservice är omfattande

Avdelningen fungerar som trafikupplysning med info till kund om trafik, tider, priser, hållplatser med mera. Störningsinformation, trafikövervakning, kontakt vid störningar i skoltrafiken som skickar meddelande till skolor, kommuner, och skolskjutsplanerarna, och ansvariga för skoltrafiken om vad som hänt samt lägger ut information på Facebook.

Första svarslinje på Facebook på inlägg och meddelande, växelfunktion, färdtjänsttelefon halvdagar, kundärendehantering, förseningsersättning, svarar på frågor, synpunkter, klagomål och så vidare.

Inkommande servicetrafikärenden om färdtjänst, servicetrafik och sjukresor och till och med väderrapportering där Kundservice rapporterar morgondagens förväntade väder till kollegorna på bokningscentralen samt trafikledningen så det ska vara lättare att dirigera bilarna på ett säkert sätt.

Cykeluthyrning, gruppbokningar, bokning av anropsstyrd trafik/flygbuss och ett helt gäng arbetsuppgifter till klarar tjejerna och killarna på Kundservice som sedan den 1 maj är det nya namnet på vår Trafikupplysning, TU.

– Ni har en lång rad arbetsuppgifter och även fått en del nya, men en sak kan jag lova er; ni ska slippa sälja boxershorts i framtiden, sade Anders Wahlén.

Skulle det behövas klarar nog gänget det också som en extra intäktskälla till verksamheten.