En bild tagen ut längs järnvägsspåret inifrån ett tåg under färd med en person i förgrunden.

Dela

Linje 400,401 samt 300

Hej, har tagit del av den nya tidtabellen för linje 400,401 samt 300. På vilka grunder har ni lagt tre avgångstider strax innan hel timme från Karlstad? Har ni gått ut med enkät på bussarna i pendlartider så att ert belsut grundar sig på att majoriteten av de arbetspendlande slutar tex 16.30 om dagarna? Även på morgonen är det tyvärr inga bra tider. Börjar man jobba tex kl. 08.00 är man i stan redan 45 min innan. För min del som slutar helt klockslag är det tyvärr ingen förbättring och jag måste säga att jag blev oerhört besviken. Någon avgångstid från Karlstad kunde ha lagts strax efter hel timme, tex 17.05 eller 17.10. Tacksam för svar.

Gäst

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

Hej, som vi sagt många gånger, kollektivtrafik är en kompromiss som handlar om att göra så många som möjligt så nöjda som möjligt. Vilken tid vi än väljer, så är det vissa som det passar för och andra som det passar sämre för.

Den enda riktigt bra lösningen, menar vi, är att försöka få till tätare trafik än timmestrafik för att tillgodose så många som möjligt speciellt vid högtrafik, morgon och eftermiddag.

Busschefen hälsar att vi jobbar för att få 30-minuterstrafik på stomlinjerna (exempelvis 400 och 300) och
han hoppas vi kan få till det i nästa trafikförsörjningsprogram.

/Sven-Ove Svensson
webbredaktör

Värmlandstrafik

Att det skall vara så svårt att ssvara på en enkel fråga! På vilka grunder har ni lagt avgångstiderna?

Gäst

HALLÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ!
VAR TOG SVARET VÄGEN ???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

Gäst

Bussavdelningen har flera utgångspunkter, när de lägger en tidtabell. Jag har beskrivit en del av principerna i svaret ovan. Det handlar om att göra så många som möjligt så nöjda som möjligt. Vi vet att varje förändring mycket väl kan vara bra för vissa men sämre för andra.

Busschefen hälsar att Filipstads kommun är med och äger Värmlandstrafik. De som bor i Filipstad vill förstås ha en bra koppling åt olika håll. Man ska till exempel kunna bo i Brattfors och jobba i Kristinehamn, för att ta ett exempel.

På det viset är principen att knyta ihop olika delar, med det begränsat antal bussar vi har. Ibland kan det då bli några minuter fel för vissa, för att kopplingen ska fungera åt annat håll. Och för att vi ska kunna få bussarna i ett omlopp som är så bra som möjligt för så många som möjligt.

Precis som jag skriver ovan och som busschefen och andra i vår ledning ofta svarat: enda riktigt bra lösningen är en tätare trafik.

/Sven-Ove Svensson

Värmlandstrafik

goddag yxskaft

Gäst

Varför har ni tagit bort 15:35 bussen från Filipstad till Karlstad? Detta är för mig en gåta eftersom den va i princip fullsatt varje dag! Ca 85% av resenärerna var lärare och elever som slutat för dagen kl 15:20 och får nu istället vänta 35 minuter till för att få komma hem! Det ni säger att ni har anpassat tidtabellen för att det ska passa fler stämmer inte i det här fallet eftersom det har blivit sämre för alla lärare och elever som jobbar i Filipstad! Även på morgonen har det blivit sämre då vi kommer till jobbet endast ett par minuter innan lektionen börjar! Kanske ska ni börja tänka på dom resenärer ni redan har istället för dom ni kan få med utökade avgångar! Ren och skär skandal enligt mig! Tacksam för svar som kan hjälpa mig förstå hur man kan göra så här mot sina kunder! / David J

David

Likadant för pendlare som ska hem från Karlstad, många får vänta för att komma hem. Enl er svar ovan så kan inte tiderna passa alla men som det är nu med en buss i timmen även under de tider när de flesta åker så passar de nog inte så bra för speciellt många. Tätare turer på morgon och kväll vore att föredra framför tätare turer dagtid. Exemplet ovan att man ska kunna bo i Brattfors och ta sig till Kristinehamn är väl bra men borde inte ske på bekostnad av oss som bor i t ex Brattfors och ska ta oss till o från Karlstad. Man kan ju undra om ni är till för oss resenärer eller om ni tycker att vi är till för er och bara ska anpassa oss.

Kristina

Som jag förstod... Får inget svar eftersom man inte har tänkt igenom det här över huvud taget!!!

David

Varför svarar ni inte på inläggen????? Ingen idé att ha ett forum om ni inte läser och svarar era passagerare.

Kristina

o jag tycker det ska satsa på tåg till o fråm molkom

tåget

busses från stan får jag vänte på nästan en timme o det var så bra när det gick kl halv fem från stan

tåget

tåg? vart skulle du åka då? bygga nytt då eller, vet du hur lång tid det skulle ta att åka?

Gäst

tänke på tåget släpper inte av gas o det är miljö också

tåget

Linje 400, jag skulle behöva en buss som går tidigare än den första på morgonen från Karlstad (06:50) till Filipstad. Vi är flera som kommer i senaste laget till jobbet. På kvällen hem till Karlstad från Filipstad så går ingen buss runt 18-tiden vilket det gjorde förr (vilket var perfekt för de som behövde jobba över litegrann).

Mao, kan ni inte lägga om avgångarna i båda riktningarna så att man flyttar några av de avgångar som går varje timma under dagen, till att bli några extra avgångar på morgonen och kvällen? Förslagsvis inför en avgång från Karlstad 05:50 samt en buss från Filipstad 18:10, ta bort en avgång från Karlstad, tex 10:50 och en avgång från Filipstad, tex 11:10. Jag antar att ni har statistik på vilka turer som är glest befolkade.

Hans

Vi håller på och bygger ut stomlinjen 400. En tidigare tur på morgonen från Karlstad är inplanerad.

Nu finns det femton dubbelturer per dygn, Karlstad-Filipstad, måndag-fredag. Till år 2015 ska vi ha 18 dubbelturer.

Sören Ohlsson
Avdelningschef busstrafik

Värmlandstrafik

Hej! Varje dag när jag står och väntar på bussen vid Vallargärdet så åker buss 300 förbi och det står alltid att den är fullsatt. I princip varenda gång jag sett den åka förbi så är det många lediga platser kvar, då de andra bussarna kommer till min hållplats (linje 401 och 400)så har det hänt mer än hälften av gångerna att passagerare fått stå upp. Det tycker inte jag är okej.. Är det något ni hört om förut? Känns onödigt att en buss ska åka halvfull medan de andra är överfulla.

Marina

Hej, vår busschef har tagit upp detta med entreprenören. Skylta bussen FULLSATT får de bara göra när bussen verkligen är fullsatt.

/Sven-Ove Svensson

Värmlandstrafik

när ska det gå tåg till o från molkom då??

BUSSEN

Hej Bussen, persontåg till och från Molkom är inget som vi planerar för för närvarande.

/Sven-Ove Svensson

Värmlandstrafik

Hej. Även jag upplever att sedan ändring av tidtabellen, är det hopplöst att pendla på ett vettigt sätt. Tyvärr gör detta att ni går miste om fem dagspendlare som isället tar bilen. Hoppas på halvtimmestrafik från Molkom!

Jo

Hej Jo,  det är förstås tråkigt att du inte är nöjd med kollektivtrafiken. Busschefens besked är att det alltid innebär en kompromiss att åka kollektivt, när det är många personers tider som ska samordnas. Det kan vi inte göra mycket åt.

/Sven-Ove Sv

Värmlandstrafik

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
  • Webbadresser och e-postadresser görs automatiskt till länkar.
  • Inga HTML-taggar tillåtna
  • Rader och stycken bryts automatiskt.