En bild tagen ut längs järnvägsspåret inifrån ett tåg under färd med en person i förgrunden.

Dela

Buss karlstad-väsa 501

Hur kan man TA BORT två hållplatser? sidogatan och talludden.
Detta betyder att jag kommer få CYKLA i vinter.
Tack tack tack. Inte kul när man börjar 05.30 på morgonen!!!!!!!!1

Gäst

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

Hej, bussavdelningen hälsar att vi kommer att köra linje 500 en enklare väg in till Karlstads centrum och inte köra över Kroppkärr. Tätortstrafiken i Karlstad förser Kroppkärr med bra trafik.

/Sven-Ove Svensson
webbredaktör

Värmlandstrafik

Ska man då åka från Skattkärr in till centrala Karlstad för att åka TILLBAKA till Kroppkärr och Talludden?
Inte lockar det till att åka kollektivt?

Hur kommer buss 501 åka?

Gäst

Jag hittar inte information hur den nya sträckningen kommer att bli! Vart finns sådan info?

Gäst

Hej, vill ni veta hur 501 och 500 går efter tidtabellskiftet den 11 december så kan ni se en del i tidtabellerna för de båda linjerna. Här finns de.

Ett annat sätt är att ni gör en sökning på er resa i sökmotorn på startsidan på den här webbplatsen. Skriv in varifrån ni ska åka och till vilken hållplats. Klicka på Sök. När ni fått ett svar - klicka på fliken Detaljerad resa. Där ser ni också hållplatserna.

/Sven-Ove Svensson

Värmlandstrafik

Om jag tittar på tidtabellen för tex linje 501, så ser jag ingen skillnad i linjesträckningen.
Eftersom jag alltid klivit på vid busshållplats Talludden och beräknat att vara där 5 min efter busstiden för Sundsta/Älvkullen, så kan jag fortsätta att göra det. Jag ser ingen skillnad i turlistan! Jag blir jätteglad och tacksam!
Det underlättar för mig och det underlättar för min kollega som ofta reser med sin dotter och kliver av och på bussen vid just Talludden.

Tack! :-)

Gäst

Gäst #2: 501:an kommer fortfarande att stanna vid Rönndungen, vid utfarten från Kronoparken. Vill man inte gå därifrån till Kroppkärr så kan man ju alltid byta till linje 2 som går från Rönndungen till Talludden/Sidogatan. Inte nödvändigt att åka ända in till stan alltså!

Övriga: Tycker också det är dåligt att hållplatserna inte är angivna i tidtabellerna, som de är för Hammarötrafiken t.ex. Visst, Detaljerad resa fungerar ju, men det är inte så naturligt att gå dit om man vill veta hur en linjesträckning förändrats.

Joakim

Till Joakim: jag har stor respekt för behovet att se alla hållplatser. Men det är en utrymmesfråga. Vi har 4 000 hållplatser i länet och det är alldeles för många, för att alla ska få plats i alla tidtabeller. På en del linjer står de mycket tätt, stolparna.

Jag glömde berätta om min favorit när det gäller att visa hur linjerna går. Våra tidtabeller i mobilen. Där kan du se varenda hållplats på en karta till och med.

Prova!

/Sven-Ove Svensson

Värmlandstrafik

Hej! Varför ni har ändrat tidtabellerna på morgonen? Jag börjar mitt jobb kl 7.50 på Våxnäs, nu måste jag åka 6.10 om jag ska vara framme i tid!!!!!! Många med mej är verkligen bedrövade över de nya tiderna. Det hade varit bättre att bussen gått 6.45 istället.

HAR DEN SOM GJORT BUSSTABELLEN NÅGONSIN ÅKT BUSS 501 PÅ MORGONEN SOM KAN SÄGA ATT DET SKA TA 5 MINUTER FRÅN SKOLAN I SKATTKÄRR TILL ALSTER..........

Bussen har nästan aldrig varit inne 7.25 på Busstationen efter tabellen som är nu, så kommer bussen vara på Busstation kl 7.35 efter den nya tabellen???????

B-m

Här är en till som verkligen också är helt bedrövad över de nya tiderna. De nya tiderna innebär nämligen att jag måste åka från Skattkärr till Väse och vänta där i 28 minuter på ett tåg, "tack vare" Värmlandstrafiks tidsändringar. Istället för att vänta på Centralstationen i 14 minuter som jag gör idag...

Gäst

HEJ! de nya busstidtabellerna är förskräckliga!!!!! De gamla var mycket bättre. de enda tiderna som är bra är de som är från Karlstad till väse. Jag åker buss till skolan tillsammans med mina syskon och bussen som går 7.47 har passat JÄTTEBRA med skolans start och skjuts till skolan. Nu har vi ingen skjuts till de nya tiderna utan tvingas gå 2 kilometer i kylan på morgonen! varför kunde ni inte ha haft kvar de gamla tiderna?! De är väl ingen som har klagat på dem?!
Mvh En arg student som gillar de gamla tiderna bättre! hoppas att ni förstår allas problem med denna förändring!

Ps. VA TÄNKTE DEN SOM GJORDE DE NYA TIDERNA MED????!! ds.

EN ARG STUDENT!!!!!!!!

Hej!

Tänkte bara ställa frågan; hur tänkte ni när ni ändra busstidtabellerna till detta kaos?

Det här påverkar mig till det sämre, trodde ni endast skulle ändra till fler "extra bussar", men detta blev ju inte alls bra! Det sämsta med de här tiderna är de på morgonen. För mig innebär det att jag får vänta ca 30-40 minuter ute i kylan/ utomhus och inte göra ett dugg nytta. Får nog ta och ta med en kortlek eller liknande för att underhålla mig i busskuren..

Med "vänliga" hälsningar Hanna!

Förvirrad 19-åring..

Försök se det positiva i förändringarna, vem vet detta kanske funkar jättebra i slutändan?
Låt det gå ett tag o SEN kan ni klaga!

Emma

Jag ser verkligen INGENTING positivt med de nya tiderna. Jag ser inte det positiva med att tvingas åka från Skattkärr via Väse för att ta mig till Arvika. Och dessutom tvingas stå ute och vänta i nästan en halvtimma varje morgon. Det är klart man måste reagera när de försämrar kommunikationen!

Gäst

Svar till Emma!

jag ser ingenting positivt med de nya tiderna, när jag inte längre kan åka buss för att hinna till mitt arbete. Det spelar ingen roll hur länge jag väntar så kommer tiderna inte att bli bättre om inte Värmlandstrafik kan sätta in en buss till på morgonen. Jag hinner ju inte i tid till mitt arbete!!!!!

Gäst

Hej! De nya tiderna är verkligen hemska! Jag börjar skolan 8 nästan varje dag & då måste jag ta bussen 10 över 7 då jag har bit att gå till skolan... Dem tiderna som var innan var mycket bättre! Usch! Och fattar inte varför ni tog bort hållplatsen i Kroppkärr, då jag bor där också. Riktigt onödigt!
Plus kommer den att stanna på den där långa vägen där macDonalds är? så att man kommer till Rud????

Gäst

TA TILLBAKA HÅLLPLATSEN I KROPPKÄRR!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Det suger nu när ni har tagit bort den... TA TILLBAKA DEN!

KROPPKÄRR

Jag hoppas innerligt att Värmalandstrafik kan ta sig tid att svara här ang. tidtabellsändringen för buss 501. För de svarar ju inte i telefonen eller på mail!!! Det vore väldigt trevligt att få höra en BRA motivering till de nya tiderna. Speciellt med tanke på att det faktiskt verkar drabba en hel del negativt. Själv funderar jag på att säga upp mig, då jag med största sannolikhet kommer att bli mer eller mindre utbränd av att bara pendla. :(

Väntar på svar...

Besviken Skattkärrsbo

På grund av ändringen i tabellen från Karlstad till Skattkärr så har det blivit mycket svårt för oss att hinna i tid till jobbet. Tar man bussen klockan 07.00 så hinner man INTE fram till jobbet till 07.30. Vi har båda köpt årskort, hur ska vi göra med det när vi måste lösa transporten på annat sätt? Blir jobbigt att jogga när snön dimper ner...

Tor & Susanna

Tack Värmlandstrafik för att vi nu måste köpa en extra bil och spy ut ännu mer avgaser. Det var på håret att vi klarade oss med en bil när de gamla tiderna gällde men de nya tiderna är ju rena skämtet. Vi är flera familjer med barn på förskola/skola i Skattkärr som inte längre får ihop våra dagar.

Ytterligare en fråga, var är bussen som borde gå 06:40 (nya tiderna) från Skattkärrs skola? Inte för att den gick förut heller men hur ska man göra om man vill börja den vanligt förekommande tiden 07:00? Bussen 06:10 är ju inte aktuell och ännu mindre 07:10..

Tydligen måste man flytta utanför Karlstad kommun (till Hammarö) för att få många och bra tidsanpassade busslinjer.

En av många barnfamiljer

Svar till "En av många barnfamiljer". Man behöver inte ens flytta så "långt" som till Hammarö. Det räcker att flytta till Väse. Därifrån går betydligt fler avgångar än vad det gör från Skattkärr?!

(Och varför kommer inte Värmlandstrafik in här på forumet och bemöter missnöjet över de nya tiderna kring buss 501?)

Besviken Skattkärrsbo

Jag åker bussen varje dag från skattkärr till mitt arbete i Karlstad. De nya tiderna är en kraftig försämring mot tidigare tider. Hela vecka 50 har bussen 501 varit mycket försenad, omkring 10 minuter varje morgon. Det innebär att bussen går från Skattkärr 10 minuter i 8. Varför är den så sen? Det innebär att jag alltid är sen till mitt arbete. Jag trodde att bussarna och tiderna var gjorda för oss kunder, när det verkar precis tvärtom. Återgå till den tidigare tabellen, så folk kan ta sig till jobb och skola !.En besviken resenär.

Gäst

Även bussen som går 7.10 har varit sen den här veckan. Håller med tidigare skribent, vem är bussarna till för? Kan ju knappast vara dom som går i skolan eller till folk som arbetar. Arbetstiderna börjar allt som oftast 07.00, 07.30 eller 08.00. Beroende på vilken buss man nu tar så är man minst 10-15 minuter sen eller 15-20 minuter för tidig. Sen är det riktigt dåligt att ingen på Värmlandstrafik går in och svarar på kritiken. Blir väl till att ta bilen till jobbet hädanefter för tror ju knappast att Värmlandstrafik gör en pudel och återgår till tiderna som passade folk bättre.

Gäst

Fortfarande har ingen från värmlandstrafik bemödat sig att komma in här och svara på kritiken.Kundkänslan verkar vara noll.

Gäst

Även jag instämmer till 100 % med kritiken ovan. Det verkar ju som att de flesta föredrar de gamla tiderna så VTAB kan ju knappast ha lyssnat på resenärerna. Är det Nobina som har fått fritt spelrum för att det ska passa deras planering och ekonomi bättre?
Och vem i hela friden kom på att linjen ska gå upp på E18 i Karlstad? Den korta biten kan ju knappast göra någon nytta då det blir fler rödljus som bussen ska passera plus av/påfarter. Vore i så fall bättre om bussen gick upp på E18 via Nobelplan istället.
Varför hålla på att experimentera med resenärerna. Det påverkar ju våra jobb/ skolor. Ersätter VTAB utebliven inkomst eller högre bränsleutgifter? Ska min skatt gå till er förutsätter jag bättre samhällsservice.

Dessutom tycker jag att man kan stå för det man har gjort och inte dra sig undan så fort det blir kritik. Tål ni inte det ska ni inte göra ändringar på det här viset.

/Snart fd bussresenär

Gäst

Även om Värmlandstrafik inte skrivit någon kommentar på denna tråd på senaste tiden hoppas jag att de ändå läser resenärernas kommentarer. och därför vill jag också yttrycka att jag är besviken över de förändrade tiderna. Tidigare har jag alltid kunnat ta buss 501 från mitt jobb till Skattkärrsskolan för att hämta på dagis. Men de nya tiderna passar inte alls ihop med tiderna på dagis (sovtider, mellanmål osv). Detta betyder att de dagar jag ska hämta på dagis måste jag framöver ta bil - dåligt för Värmlandstrafik, dåligt för mig, dåligt för miljön..

Jag blir nyfiken på vad som ligger bakom förändringen. Är det så att Värmlandstrafik sparar pengar på förändringen på grund av att man kan använda bussar och chaufförer mer effektivt? Jag kan förstå ett sådant argument, men önskar att man hade kommunicerat och stämt av förslaget innan det gick igenom. På tråden ovan verkar det som om det drabbar många negativt, även om det förstås endast är de negativa synpunkterna som kommer fram här..

Dagishämtare

Fruktansvärt dåligt att värmlandstrafik fortfarande inte går in här och bemöter kritiken. Frågan är om dom kan stava till kundvård.

Gäst

Nej, kundvård är definitivt inget som Värmlandstrafik tycks känna till.

Men gissningsvis så har det väl insett vilket misstag de har gjort, men vill inte stå för det.

Gäst

Nu har Värmlandstrafik gått in i forumsdelen som handlar om tågtrafik och svarat i "12" trådar, men dom ids inte gå in och svara kunderna som klagar på dom nya busstiderna. Fegt!!!

Gäst

Hej, 501 är ju en anslutningslinje till stomlinje 500, med koppling i Väse. Med den nya tidtabellen är kopplingen mer direkt, om du ska åka från Skattkärr till Kristinehamn, med byte i Väse. Det är orsaken till tidsjusteringen. Vi ville inte att resenärerna skulle behöva stå i Väse och vänta.

Sören Ohlsson
avdelningschef busstrafik

Värmlandstrafik

Till Sören Ohlsson:

Ditt svar är verkligen ett rent hån!! Jag vill väldigt gärna veta vilka resenärer som räknas i din värld i så fall!!?? Jag åker bussen från Skattkärr kl. 5.25 mot Väse. Där får jag vänta på tåget mot Arvika som kommer 6.18. Jag är ALLTID ensam resenär på den bussturen, så jag undrar: VILKA resenärer är det som inte ska behöva stå i Väse och vänta???????

FÖRBANNAD!!!!!

Linje 501 är en anslutningslinje till linje 500 och har inte koppling med tågen.

Sedan kan det ju alltid vara så att vid något tillfälle finns det inga resenärer som ska vidare. Men - med en så kallad styv tidtabell (exempelvis när bussarna går vid samma tid varje timme)går alla turer enligt denna struktur.

Sören Ohlsson

Värmlandstrafik

Om alla turer ska gå efter samma struktur, så undrar jag varför bussen som går från Skattkärr 6.40 inte startar i Väse? Och den borde ju rimligtvis gå från Karlstad till Väse först då. Annars går inte alla turer enligt den strukturen.

Sen handlar det inte om "något tillfälle", utan alla tillfällen på den turen. Finns det överhuvudtaget någon undersökning gjord på hur många resenärer det egentligen finns, som åker från Skattkärr till Kristinehamn. enligt chaufförerna själva, så är det "aldrig någon som åker med ändå". Och jag har pendlat med buss från Skattkärr i ett par år, och har då fått åka via Väse för att ta mig in till Karlstad (nu kan man ju inte åka så heller längre) i rätt tid. Det var aldrig någon som åkte från Skattkärr till Väse för att åka med buss 500 mot Kristinehamn.

Så förklara gärna igen - VILKA resenärer är det som ni värnar så om? För de resenärer som faktiskt FINNS bryr ni er inte särskilt mycket om.

Det är rent ut sagt bedrövligt att man inte kan ta sig in till Karlstad till 6.30!!! Det är inte helt ovanligt att folk börjar jobba kl. 7 och kanske behöver ta sig vidare någonstans innan dess.

Sen tycker jag också att det är otroligt dåligt av Värmlandstrafik att inte ta med tågen i sin planering. Tåget går FÖRBI Skattkärr, om ni inte känner till det? varför inte ha en buss som passar ihop med tåget åt båda riktningarna? Det skulle gynna ganska många resenärer, eftersom tåget är betydligt snabbare. Karlstadbuss har ju fattat vitsen med att ha en buss som passar ihop med tåget...

FÖRBANNAD!!!!!

Vi tar med din önskan om en tidigare buss till Karlstad inför kommande tidtabell. För att vi ska kunna tillfredställa fler resenärers behov så är det tätare trafik som krävs.

I dagsläget så finns inte de pengarna men vi gör vad vi kan för att få mer pengar av våra ägare så att en turtätshetsökning kan bli möjlig.

Sören Ohlsson

Värmlandstrafik

Tätare trafik är inte alls alltid lösningen. Lyssna på resenärerna istället, och lägg tiderna utifrån resenärernas behov. Att skylla på pengar blir bara löjligt, när ni kör åtskilliga bussar TOMMA eller nästan tomma pga ni inte har lyssnat på era resenärer utan bara lagt om tiderna som ni själva har tyckt. Hur kostnadseffektivt är det att köra en tom buss?

Det är så här det är med kompromissen kollektivtrafik. Som busschefen säger: Det som passar denna person passar givetvis inte alla andra. Tätare trafik är lösningen.

Bussar ska förstås inte gå tomma, bäst är när det är resenärer i dem. Men som gammal bussresenär vet jag ju själv att bara det att det finns en senare tur gör att jag känner mig tryggare i mitt val av bussen som färdmedel. Då vet jag att jag kan göra den där övertidstimmen eller korta shoppingrundan.

Det kommer strax en ny.

/Sven-Ove Svensson
webbredaktör

Värmlandstrafik

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
  • Webbadresser och e-postadresser görs automatiskt till länkar.
  • Inga HTML-taggar tillåtna
  • Rader och stycken bryts automatiskt.