När går bussar och tåg i Värmland?
Resetjänsten: 0771-32 32 00

Buss 902.
Jag har nu åkt buss 902 sedan start med de nya bussturerna. Det är bara ett fåtal gånger som det har varit passagerare som ska av/på vid sjukhuset. Jag vet inte riktigt hur ni har kommit fram till att det är just 902:ans passagerare som ska av där. Min erfarenhet som resenär är något helt annan.
Lövnäsbussen går direkt in till stan, varför? Det kan väl inte bero på att detta är Lars Bulls buss in till stan....
Vi är många resenärer på 902:an som har funderat på detta och hoppas att ni tänker till inför framtida förändringar.

Kan meddela att även kommunen funderar på varför bussarna går förbi där!
Det råder enighet i både hammarö och karlstads kommunfullmäktige att trafiken bör gå en annan väg.
Förslagsvis höger vid HelmiaBil, via torget till busstation.
Att Värmlandstrafik valt en helt annan lösning än vad deras Ägare och resenärer vill är helt obegripligt. Om man ber och få argument för sjukhussträckan, ja då har de inga argument.
Värmlandstrafik tror att det från intet skall dyka upp massor av resenärer vid sjukhuset "såsmåningom".
För det första är detta tillskottet av nya resenärer osannolikt. Dessutom kan de åka med linje 3 som går från Busstationen var 10:minut.
Ett tillskott av resenärer som däremot är sannolikt finns om man tar bort sjukhussträckan så att det tar 10 minuter kortare tid in till stan. Då blir 902 och 903 helt plötsligt ett alternativ till bilen.
Åter igen Värmlandstrafik och Lars Bull, släpp prestigen och se till att vi får en kraftigt förbättrad kollektivtrafik! Ni vill väl bli lika bra som Karlstadsbuss?
Hej Gäst,
Anledningen till att en förbindelse med linje 902 går förbi Sjukhuset är för att täcka behovet av kollektivtrafik för arbetspendlare, patienter och besökare.
Vi kommer efterhand utvärdera systemet och se var förbättringar kan göras. Men samtidigt måste en förändring få ta tid. Det vi kan konstatera redan nu är att resandet har ökat kraftigt mot tidigare.
I ursprungsförslaget gick 901:an också förbi sjukhuset. Vi justerade detta, bland annat efter synpunkter här i forumet. Nu är det två förbindelser av fem, med Karlstads centrum som destination, som tar vägen förbi sjukhuset.
/David
Det är mycket trevligt att ni kommer att utvärdera detta!
Det är ju många som i detta forum har talat varmt för att sjukhusomvägen ska tas bort, men inte särskilt många som talat för att den ska vara kvar. Tyvärr ligger det förstås ett systematiskt fel i att förlita sig på sådana uttalanden: människor klagar på det de inte tycker är bra, men kommenterar inte det de tycker är bra, i synnerhet inte om det är "som det alltid har varit".
Därför är förändringen på linje 901 intressant. Den ger nämligen en möjlighet att utvärdera även de negativa reaktionerna på borttagning av sjukhusomvägen. Och även om jag i och för sig håller med om att det är för tidigt att sammanställa något resultat, så kunde det vara intressant med någon liten förhandsinformation. Det är nu drygt sex veckor sedan Lövnäsborna förlorade sin direktbuss till sjukhuset (som de "alltid" haft). Hur många har klagat? Klagomålen på forumet kan jag ju räkna själv, slarvigt räknat (sökfunktion saknas) får jag dem till 0 stycken. Hur många protester har ni fått in på annan väg?
Mycket bra poäng Joakim!
Nu kräver vi ett svar från Värmlandstrafik.
Håll er gärna till ämnet när ni svarar för en gångs skull och låt bli att börja skriva om helt andra saker.
Joakim,
Vi är medvetna om din och Eriks åsikter och vi har dem med oss i det fortsatta arbetet med att förbättra Hammarötrafiken.
Vi får också ofta frågor om det motsatta, varför turer förbi sjukhuset har tagits bort. Exempelvis när vi var ute på Hammarö i samband med lanseringen av trafiken var det ett flertal personer som frågade hur Lövnäsborna skulle göra för att ta sig till sjukhuset.
Alla våra resenärer använder inte forumet för sina synpunkter, vi tar hänsyn till önskemål och kommentarer från olika håll. Även om vi inte kan tillgodose allt.
/David
Jag är naturligtvis medveten om att alla inte använder forumet, annars hade jag ju inte behövt fråga (eftersom jag som sagt kan räkna forumtrådar själv). Tycker att det borde ha framgått av mitt inlägg, men jag var kanske otydlig på något sätt, och i så fall ber jag om ursäkt för det.
Hur som helst, stort tack för svaret! Att borttagningen av sjukhusomvägen också lett till negativa synpunkter var mycket intressant att få veta, och belyser den problematik ni står inför på ett lite tydligare sätt förmodligen inte bara för mig utan också för många andra här.
Till sist: lycka till med utvärderingen och den fortsatta förbättringen av trafiken! Ribban inför nästa steg har ni lagt högt.
Idag klev det av en person vid sjukhuset + en vid Länsstyrelsen. Grattis!!!
Ursäkta min ironi, men jag har väldigt svårt att förstå varför bussarna ska vara "stadsbuss" för ett fåtal resenärer.
Det är många som undrar det...
Men nu har ju Värmlandstrafik berättat varför.
"Det är en kompromiss som kanske inte alltid gynnar de flesta. Men det gynnar de som behöver det bäst."
Värmlandstrafik anser alltså att de som skall till sjukhuset är de som behöver kollektivtrafiken bäst.
Detta strider mot ett annat uttalande som Värmlandstrafik gjort: "Våra ägare är Värmlands kommuner och landsting. De har gett oss i uppdrag att prioritera Arbetspendling."
Det kan ju vara så att Värmlandstrafik avsikt är att turerna förbi sjukhuset är till för de som jobbar där, men varför skulle de behöva kollektivtrafiken mer än de 95% som arbetspendlar till övriga karlstad?
Dessutom tycker Värmlandstrafik i och med sitt uttalande att DE ska bestämma vem som behöver deras tjänster mest.
Borde det inte vara Värmlandstrafiks ägare dvs. Kommuner och Landsting dvs. oss skattebetalare, som skall bestämma?
att det går förbi sjukhuset är ju tooppenbra, jag pendlar själv från sjukhuset till hammarö.
och ni som inte ser några resenärer? ni äker väl inte fram och tillbaka på alla bussar som går under dagen förbi sjukhuset?
Finns många som åker. det ver jag själv!
PS, det tar 2-3 minuter extra att åka förbi sjuhuset sedan vidare till buss-stationen. inte mycket att bråka om tycker jag.
folk är för stressade ..
PS, det tar i snitt 10 minuter extra, ibland ännu längre tid.
Eftersom det är halva residen så är det faktiskt värt att bråka om.
folk tar inte reda på fakta ..
Sedan åker ju bussen vidare förbi Karolinen så det tar tid att komma till busstationen. Det är ingen kollektivtrafik utan pendlartrafik, glöm inte det. Jag kommer fortsätta ta bilen tyvärr.
Ta inte bort bussarna förbi sjukhuset Vi är många som
åker varje morgon och går av där!!!!
Håller tyvärr inte med dig Johanna. Ni är inte många som går av där. Det är som mest 1-2 passagerare som går av där på morgonen. Samtidigt sitter det ca 25 resenärer som inte vill gå av där. 25 resenärer som hellre vill ha 10 minuters kortare restid.
Räknar man dessutom med att bytesmöjligheterna blir bättre så kan restiden kortas med t.ex. 20 min Hammarö-Universitetet, 20 min Hammarö-Våxnäs, 15 min Hammarö-Sundsta/Älvkullen/Nobel.
Självklart blir det ökad restid för de 1-2 passagerar som skall till sjukhuset. Det handlar då om 5-10 minuter.
Det är väl mer rättvist att 25 får kortare restid då alla betalar lika mycket skatt för att bussarna skall gå?
Svar till Erik Andersson 15 december:
Hur många olika turer åker du varje morgon?
För om du inte åker samma tur som Johannan så är det inte så konstigt att ni har olika uppfattning om hur många det är som stiger av vid sjukhuset.
Och när det gäller skattebetalare så är faktiskt större delen av den pendlande skaran varje morgon faktiskt inte ens det, då de är gymnasieungdomar som sällan har beskattningsbar inkomst. De får dessutom sina busskort betalade med skattebetalarnas pengar, tillskillnad från arbetspendlarna som betalar med sina egna surt förvärvade slantar.
Så frågan är vilka skattebetalare det är du vill gynna..?
Vill du slå hårt i ditt resonemang tycker jag att du kan räkna på vad man sparar i faktiska kostnader om man väljer kollektivtrafiken framför bilen, för när man börjar nämna pengar så brukar folk lyssna lite mer.
Och som alltid, tack för intressanta diskussioner!
Svar till gäst 15 december
Statistiken kommer från en arbete jag gjorde på Karlstads Universitet. Jag åkte då ca 250 resor under 3 månader vid olika tidpunkter, så jag anser att statistiken håller måttet.
Om du vill ha ett ekonomiskt perspektiv så kan jag nämna att det förslaget som togs fram av karlstadsbuss och som vad det förslag som hammarö och karlstads kommuner tyckte var bäst skulle ha kostat minst 6 miljoner kr mer i drift per år än nuvarande förslag. Dessutom skulle det förslaget klara sig med 2 fordon färre vilket är ytterligare en besparing.
Jag tycker dit argument om vilka som betalar skatt är fel. Om man ska vara petig så betalar gymnasieungdomar visst skatt, en skatt som försvinner innan studiebidrag betalas ut. Samma sak gäller för resebidraget som betalar gymnasieelevernas busskort. En annan grupp människor som inte heller bidrar som vanliga skattebetalare är pensionärer, som enligt många här på forumet är största målgruppen för resor till sjukhuset.
Med detta vill jag förtydliga att kollektivtrafiken självklart inte skall anpassas efter vem som betalar skatt eller inte eller hur mycket. Självklart ska den utformas så att den gör mest nytta för de flesta resenärerna.
Med tanke på att 5% ska till sjukhuset och 95% inte ska dit, ja då stämmer inte det överens med mest nytta för de flesta.
Snarare är det att majoriteten av resenärerna får sämre restid medan en liten grupp får mycket bra restid.
När det gäller den ekonomiska uträkningen: buss vs egen bil så kanske det inte lönar sig med egen bil. Dock är det inte min uppgift att få folk att välja bussen, det är Värmlandstrafiks uppgift.
Det finns ett uttryck "Tid är pengar".
Om det tar 30 minuter med buss och 10 minuter med bil innebär det att man får 40 minuter över på sin dag. Det är nog en anledning för många att välja bilen då man sällan hör om folk som har för mycket tid, snarare tvärt om.
Det sista jag har att säga är en tänkvärd jämförelse som jag nämnt på forumet tidigare.
Omvägen förbi sjukhuset är 40% av restiden.
Endast 5% av resenärerna har nytta av omvägen.
Vart finns logiken i det?
Är det förresten någon som har en aning om varför det är så många busschaufförer som "missar" hållplatserna?
Har hänt vid flertal tillfällen när jag och även många andra på samma busstur har plingat och busschauffören inte stannat vid avsedd hållplats.
Jag är åker varje dag och det händer flera gånger i veckan att chauffören inte stannar, så jag tog upp det med en bekant som åker lika mycket. Han sa åt mig att plinga i tid och inte samtidigt som rösten ropar ut hållplatsnamn för då hörs inte plinget. Jag följde hans råd men det vart inte bättre av det.
Jag förstår verkligen inte, för jag har åkt Hammarö-bussarna sen urminnestider, och det har aldrig hänt tidigare.
Dessutom har detta bara skett på "gamla" hållplatser där man tycker att dom borde ha mer koll. Hade kunnat förstå att man missar de nya någon gång i början, men en hållplats som har funnits sedan bussarna startade gå från Hammarö känns väldigt besynnerligt!
Hej gäst,
Jag tar in din synpunkt i vårt ärendehanteringssystem. Bra att du hör av dig.
/David
Detta har även hänt mig ett par gånger. En chaufför förklarade att de har en speciell lampa framme vid ratten som skall lysa när någon har tryckt på stopp. Ibland har denna lampa inte lyst fast att stannar-skylten lyser. Tydligen är det ett datafel.
Andra fel som inträffar ofta är att stannar-skylten lyser under hela resan fast att ingen tryckt på stopp. En del chaufförer förstår att detta är ett tekniskt fel, medan andra tror att det är någon passagerare som trycker på stopp för att djävlas, och sedan skäller ut resenärerna.
Tredje felet är att informationen på utomhusdisplayerna och den i bussen byter plats, dvs det står tex "Nästa Drottninggatan" ute på bussen när man ska gå på i stan. Även ljudströmmarna byter plats ibland.
Tack för feedback Erik, jag tar det här vidare till entreprenören via vårt ärendehanteringssystem.
/David
Hej
Jag vore tacksam om ni kunde förklara varför Buss 902 ska gå över sjukhuset + Karolinen. Bara den extra turen tar minst 10 minuter extra jämfört med de som går rakt in till stan. Denna extratur gör att jag + många av mina grannar hellre tar bilen till jobbet, tyvärr.
Mvh
Erik
Hej Erik,
Svaret hittar du längre upp i den här tråden, tredje inlägget uppifrån.
/David
Så 2 bussar som går från Skoghalls centrum ska gå förbi CSK och ingen från Lövnäs alt. Hammar. Hmm, då täcker ni ju inte alla. Varför inte ta Lövnäsbussen förbi CSK och då även få med både Lövnäsbor och Hammarbor + en buss från Skoghall. Då slipper de byta buss. Verkar inte vara något vidare genomtänkt...
Det får bli bilen i fortsättningen också.
Det nya modet innom busstrafik, är att resenären skall byta buss så mycket som möjligt!
Hej
Jag har vid ett par tillfällen åkt med buss 902, senast imorse. Den avgår enl. tidtabell 07:25 från Gunnarskär och ska anlända 07:44 i stan. Tråkigt nog har den aldrig varit i stan före 07:55 och man missar anslutningen.
Kanske ni ska revidera tidtabellen alternativt undvika den helt onödiga extraturen förbi sjukhuset och Karolinen.
Mvh
Filip
Hej, det är alltid bra att vi får reda på sådant. En av mina rumsgrannar åkte faktiskt just den turen i morse, och då kom den fram i rätt tid. Men vi tar din synpunkt på allvar och ska se vad som gör att turen blir försenad ibland.
/Sven-Ove Svensson
Om ni låter 902 och 903 åka samma tur som Erik föreslår, alltså busstation torget och under viadukten vid kaffehuset. Då är jag säker på att bussarna kommer i tid och man slipper missa anslutande bussar. Dessutom slipper vi resenärer springa mellan drottninggatan och stora torget två gånger om dagen! Skärpning!
Ett litet förslag:
Buss 900 går ofta tom. Varför inte låta den åka via centralsjukhuset istället för 902:an. Så att det blir några på den bussen. Samtidigt ge 902:an en rakare sträckning direkt till busstationen. Idag är det inget bra med den extraturen via Länsstyrelsen + CSK.
Nu på sommaren går 900 och 902 nästan samtidigt till stan, för oss som bor på Vidön. Och sen får man vänta en timme på nästa två bussar. Skulle vara fint om dom gick med längre tid emellan.
Hej Jörgen och Gäst, Linjerna har olika trafikuppdrag och systemet är byggt för byten. Vad gäller linjerna så är det nog enklare att du som resenär byter buss än att trafiksystemet ska byggas om. Men självklart tar vi emot alla förslag och tänker på dem när vi planerar trafiken.
/Peter, informatör
Jag såg att det var någon annan som hade föreslagit att bussen från Lövnäs kunde ta CSK-rundan istället för 902. Då täcker ni in ännu fler resenärer. Som det är nu är det bara Skoghallsfolk som har en direktbuss till CSK. Ett väldigt bra förslag.
I torsdags, 25/8 då bilen var på service, åkte jag med 902:an avgång enligt tidtabell 7:25 från Gunnarskär framme 7:46 vid residenset.
Bussen kom 7:36 och var framme i stan 8:05.
Jag vet inte om det är så varje dag, men de få tillfällen som jag har åkt denna buss så är den väldigt sen. Det är bättre ni reviderar busstidtabellen så att de som ska vidare och byta buss får en mer rättvis tid.
Tyvärr blir det svårt att konkurrera med bilen när det tar mer än 45 minuter att komma in till stan från det att jag stänger dörren hemma.
Bussen som avgår kl.6.50 mot Karlstad skall vara framme (enligt tidtabell) vid Karolinen/Länsstyrelsen kl.7.29. Jag går av där och ska sen vidare med buss 800 till Säffle som avgår från Karolinen kl.7.36. Promenaden mellan hållplatserna tar inte lång tid, men 902 brukar inte vara framme förrän 7.32 (3 min sen). Jag hinner ändå, men jag är nu orolig över att vintern kommer medföra värre förseningar och att jag kommer missa min buss. Jag kan inte ta en tidigare buss till Karlstad (dagislämning) och heller inte en senare buss från Karlstad. Vad kan ni göra åt förseningarna? 3-6 min försening kanske inte låter så mycket, men det betyder allt om man missar sin anslutning!
Hej Gäst. Om du märker att du riskerar att missa anslutningen, be föraren kontakta den andra bussen så att föraren där kan vänta på dig vid Karolinen.
/Sven-Ove Svensson
webbredaktör
Fortsätter att kommentera tråden här uppe. Varför så många via CSK. Vi är nog mer ibehov via lövnäs, hammar osv.
Vi har svarar på den frågan många gånger i andra trådar.
/Sven-Ove Svensson
webbredaktör
Jag förstår fortfarande inte varför de bägge Skoghallsbussarna ska gå förbi CSK och inte Lövnäsbussen. Om en av Skoghallsbussarna och Lövnäsbussen skulle gå förbi så skulle fånga upp många fler resenärer, delvis Lövnäs, Bärstad, men även Hammar. Som det är idag så fångar ni upp Skoghall, Gunnarskär och halva Hammar.
Sven-Ove ert resonemang håller och det verkar inte vara något vidare genomtänkt. Hur ska ni kunna motivera folk att åka buss i 40 minuter för att ta sig in till stan istället för att åka med bil i 15 min?
Vi är många nu som ratar bussen pga. detta.
Nu tog jag 902:an igår eftermiddag. Återigen är ankomsten minst 15 minuter efter tidtabellen.
Bara ett konstaterande, att varenda gång jag åker med 902:an så är den sen. Dags att revidera tidtabellen.
Hej Filip
För att Värmlandstrafik ska kunna ta upp detta med entreprenören, så är det bra om du fyller i kundärende systemet.
Här kommer en länk adressen till sidan.
http://varmlandstrafik.se/kundservice/kundarende
Trevlig helg
/Emil Wiklund
Jag kör buss på hammarötrafiken . limje 902 och 903 vid rusningstider går inte att köra i tid , vi slapp köra över götetorp , vad hände då , mindre tid 3 minuter , så vi står på ruta A idag också . till vintern blir det problem .Vi har svårt idag också .
Jag kör buss på hammarötrafiken . limje 902 och 903 vid rusningstider går inte att köra i tid , vi slapp köra över götetorp , vad hände då , mindre tid 3 minuter , så vi står på ruta A idag också . till vintern blir det problem .Vi har svårt idag också .
Skulle man inte kunna göra mer utrymme mellan turerna? För de står ju redan nu några minuter mellan turerna. Om man kunde utöka den med några minuter skulle det nog göra susen tror jag:) Åker dagligen med 902 och kan bara instämma om förseningarna... Men en busschaufför för ett tag sedan var smart nog att fråga om någon ville till sjukhuset, så då kunde hon köra igen en bit av förseningen iaf:) (Under förståt är att inga resenärer ska till sjukhuset)
Tage Danielsson skrev en gång en berättelse om en busschaufför som stack till Paris med sina resenärer, i stället för att köra den vanliga rundan. En rolig historia.
Men så roligt kan vi inte ha i verkligheten. Naturligtvis kan inte en förare börja hitta på sin egen rutt, även som syftet är aldrig så vällovligt.
Det finns ett skäl till att bussen går förbi centralsjukhuset och det skälet har vi redogjort för många gånger här.
Men läs gärna Tage!
/Sven-Ove Svensson
webbredaktör
Sven-Ove
Kanske dags att börja lyssna på och göra något åt den kritik som finns mot 902-turen.
Att bussen ständigt är försenad är ett problem som ni får lov att ta tag i.
Självklart bryr vi oss om kritiken som säger att bussen är sen. Vi tar upp frågan med entreprenören.
Som jag skrivit många gånger förr i forumet: fyll gärna i ett kundärende, så vi vet vid vilken linje, datum och tur det var en konkret försening.
/Sven-Ove Svensson
Tack för att NI faktiskt tar turen runt sjukhuset. Åker buss i stort sett dagligen och det är SÄLLAN jag är enda passageraren som faktiskt stiger av där.
Tycker de passagerarna som störs sig på den "extra rundturen" kan använda sig av hållplatsen vid Vikenkyrkan och ta sig en promenad direkt in till centrum om de nu har så bråttom.
Tack Gäst den 23 december för din kommentar. Vi vet ju att behovet finns och att vårt uppdrag är att betjäna även de som jobbar på centralsjukhuset eller besöker det.
/Sven-Ove Svensson
webbredaktör
>Gäst
Du ksn ju själv ta och knalla från Vikenkyrkan, så att vi som ska vidare hinner med anslutningsbussarna, vilket vi inte gör idag då 902:an är ständigt sen jämfört med tidtabellen.
Skärpning!
Normalt brukar ju buss 901 koma direkt efter 902 på mornarna då är det väl bara att byta buss för dig som ska till stan fort!
Gäst
Om det inte kommer direkt efter då?
Nä skärpning!!
Skriv ny kommentar