Fordon och telefoni orsak till problem i servicetrafik

Publicerad

/var/www/wordpress/wp content/uploads/2016/12/bussdorrliten

För få jourfordon från leverantören Keolis och en jourtelefoni som brakade samman.
Det tycks ha varit några av orsakerna till servicetrafikproblemen under julhelgen.

– Vi beklagar givetvis alla som drabbats och vi håller fortfarande på att grundligt kartlägga vad som hänt och framförallt orsakerna till att våra kunder drabbats, säger Anders Wahlén, chef för servicetrafiken hos Värmlandstrafik.

– Även om inte hela vår utredning är klar börjar vi nu se ett mönster i det som inträffat, säger Wahlén som anger att en av orsakerna varit bristerna på antalet fordon under jourtid från leverantören Keolis.

– Vi tycker att vi har planerat det här väldigt väl och trafiken flöt bra under dagtid, men det var under jourtid som det hela brast. Det har helt enkelt blivit en brist på fordon, säger Wahlén.

Utredningen om exakt vad som hänt fortsätter.

– Vi vill absolut göra allt vi kan för att säkerställa att detta inte händer igen under nyårshelgen, säger Wahlén.

Ett delsvar om de telefonbekymmer kunderna drabbats av kom under onsdagseftermiddagen.

Det var ett felkonfigurerat schema i växelfunktionaliteten kopplat till röda dagar som ställde till problemen med de långa svars- och väntetiderna. Felet är nu åtgärdat och telefonin ska fungera under natt och kommande (röda) dagar.

– För att vara helt på den säkra sidan kommer vi dock att ligga kvar med våra tillfälliga journummer som kommer att finnas tillgängliga på våra sociala medier och på vår webbsida, säger Wahlén.

Anders Wahlén, konstaterar att julaftonen är den mest intensiva resdagen på hela året hos färdtjänsten.

– Detta är djupt beklagligt och jag känner verkligen för dem som drabbats. Vi kartlägger vart och ett av de fall vi fått in i vårt ärendehanteringssystem och vi kommer ta personlig kontakt med de som råkat ut för problem med sina resor och kommer också att ersätta de som drabbats.

– Vi ska gå till botten med det som hänt. Vi vill absolut att man även i fortsättningen ska känna trygghet med att åka med Värmlandstrafik. En trygg och säker resa för våra kunder är självklart ett av våra huvudmål, avslutar Wahlén.

Telefonnummer: För att säkerställa tillgängligheten för våra kunder har vi lagt till ytterligare två jourtelefonnummer för beställningar när vår Beställningscentral har stängt.
 
# Om problem uppstår med att nå oss för att beställa resa i servicetrafiken när vår ordinarie beställningscentral har stängt finns ett tillfälligt nummer;
072 – 598 23 88 under jourtid
som kan användas i nödfall om det inte går att komma fram på vår ordinarie beställningstelefon.
 
# Kunder i Säffle/Grums ringer på
054-150220 under jourtid.
De tillfälliga numren går direkt till våra leverantörer