Egen utbildning i jakten på nya förare

Publicerad

Förar_3

Totalt sökte 133 personer de femton utbildningsplatserna när Nobina, Värmlandstrafik och Arbetsförmedlingen startade utbildning för framtidens bussförare.
Men det kommer inte att täcka behovet.
– Vi har just nu 46 förare som är 65 år eller äldre, vi behöver betydligt fler förare för att täcka våra pensionsavgångar, säger Katarina Karlsson, utbildnings- och rekryteringsansvarig hos Nobina.

 

Värmlandstrafik och Nobina har i nära samarbete med Arbetsförmedlingen tagit ett krafttag för att göra något åt rekryteringen av nya förare till busstrafiken.

– När arbetsförmedlingens upphandling av förarutbildning överklagades och med förarbrist i branschen beslutade vi att starta upp egen förarskola. Detta innebär att vi anställt en utbildare och skapat en process som inkluderar samtliga delmoment som krävs, säger Stefan Arnell trafikchef Värmland på Nobina.

Och det blev omgående ett framgångsrecept. Inte mindre än 133 sökande kom till informationen och efter personlighetstest, fem olika koncentrationstester, B-teori (godkänt prov krävdes), och provkörning med bil valdes till slut tio sökande ut till den första kursen som startade den 20 mars och genomförs i samarbete med Jan Furtemark, företagsrådgivare på Arbetsförmedlingen.

FörarUtbildnNY

Det är ett omfattande utbildningspaket över totalt 14 veckor som de blivande förarna har att gå igenom. Och en rejäl packe utbildningsmaterial.

Det krävs kompetens inte bara bakom ratten för att köra femton ton och fjorton meter buss på de värmländska vägarna.

Totalt har femton förare tagits ut till utbildningen bland de 133 sökande som kom till det första informationsmötet.

Hos Nobina har Stefan Sjödahl, Ahmet Simsek, Håkan Radevik, Johan Lans och Mehmet Simsek tillsammans med Nobinas utbildnings- och rekryteringsansvariga Katarina Karlsson hållit i utbildningen, som nu är inne på tionde veckan av totalt 14.

Samtliga godkända från kursen har jobbgaranti på en sexmånaders provanställning hos Nobina, under förutsättning att de klarar körkortet.
– Under maj månad startar vi en andra runda med ytterligare fem förare, säger Katarina Karlsson.

Och behovet är stort.

– Branschen behöver 3000 förare de närmaste åren, säger Håkan Radevik.

Det är välutbildade förare som sätter sig bakom ratten i de gula bussarna. Med yrkeskompetensbeviset följer 140 timmars utbildning och avslutande prov på Trafikverket för att få köra person- och godstrafik. I hela utbildningen ingår också avsnitt om brandkunskap, hjärt- och lungräddning och hur bussen bäst framförs så passagerarvänligt som möjligt.

Förar_TommyO

Först ut att klara uppkörningen i gruppen var Tommy Olsson.
– Men det är en speciell känsla att köra ett fjorton meter långt fordon med förarplatsen framför de styrande hjulen, menar Tommy vars lastbilserfaren kom väl pass.

Samtliga antagna till kursen är män.

– Det är ett problem att så få kvinnor söker till oss. Vi ser gärna att fler kvinnor kommer in i verksamheten, säger Katarina Karlsson.

Idag finns en handfull kvinnliga förare i Nobinas och Värmlandstrafiks busstrafik.
– Vi är runt tjugo procent kvinnor totalt i företaget och ser gärna att fler kommer in som förare, säger Katarina Karlsson. Jobbet är bra med arbetstider som ger möjligheter och en ingångslön på runt 24 000 kronor.

De antagna på kursen är Pär Stenström, Shirwan Muhammed, Dimitrios Karydas, Nysret Krasniqi, Özkan Bulduk, Faris Mohammed, Tommy Olsson, Jeton Koxha, Hassan Majid, Mikael Wall och Jabbar Abdul Hashmi (YKB).